Porsche 1
PORSCHE MAGASIN PORSCHE DRIVER Instruktören Lasse
Sandek instruerar den uppmärksamme chefredaktören om hur kurvorna ska tas på bästa sätt. ag kör bättre än andra. Tycker jag åtminstone själv. Och jag är inte ensam. En nyligen genomförd undersökning visar att 70 procent av alla män tycker att de kör bättre eller mycket bättre än genomsnittet, och 20 procent anser att deras bilkörning får absolut högsta betyg. Bara fyra procent tycker att de kör sämre än genomsnittet, vilket naturligtvis är en statistisk omöjlighet. Kvinnorna i undersökningen är något mer blygsamma och realistiska, bara drygt hälften anser att de kör bättre än genomsnittet. Men när jag sitter bakom ratten i min Porsche Macan S på Trosta Park strax norr om Stockholm känner jag mig som den nybörjare jag faktiskt är. Visst, jag har haft körkort relativt länge, jag har deltagit i några event och körövningar arrangerade av Porsche och provat på de flesta av märkets modeller. Men någon racerförare är jag inte. Snarare lite av en fegis. Men 72 här gör det inget. Jag är här för att delta i Porsche Driver, en halvdags förarutbildning som erbjuds genom Porsche Center runt om i landet. Vi som är här, en brokig skara med egentligen bara en sak gemensam, passionen för Porsche, har alla olika förkunskaper och förutsättningar. Men lugnt och metodiskt hittar instruktörerna individuella nivåer som passar var och en. PEDAGOGISK GENOMGÅNG Dagen börjar med en pedagogisk genomgång av alla bokstavsförkortningar bland bilarnas hjälpsystem. Vi får veta vad saker som PSM, PASM, PDCC och PCCB är, och framförallt vad de gör för nytta. Mathilda Klingberg har tagit sin relativt nyinförskaffade Porsche Macan GTS hit. Hittills har det mest blivit pendlingskörning, så hon har inte haft tid och möjlighet att sätta sig in i bilens alla funktioner. SOM EN RASTLÖS SKOLKLASS – Jag kör från Stockholm till Jönköping ungefär en gång i veckan, så jag ville ha en stabil, bra bil med rejäl prestanda för all motorvägskörning. Men jag fick höra av någon att de flesta tjejer som köper en Porsche aldrig ens provar Sport Plus-knappen. Och sådan vill jag inte bli. Jag vill testa vad både jag själv och bilen klarar av. Instruktören Lasse Sandek guidar oss genom grunderna för kurvtagningsdynamik och friktionscirkel, men likt en rastlös skolklass vill vi mest ut och köra. Vi delas in i tre grupper och tre olika övningar. Den första påminner om det klassiska Älgtestet, där vi ska köra i hög fart, ge full broms och sedan väja undan för hindret. Att nöta samma undanmanöverprov 15 gånger låter kanske inte som någon större underhållning, men faktum är att det blir roligare och roligare. Jag ser breda leenden genom bilrutorna hos de andra förarna när de på allvar får känna