Porsche 1
PORSCHE MAGASIN SERVICE “Det känns som att jobba
på NASA”, säger Filip Rosenkvist om den nya verkstaden i Helsingborg. Att bli guldcertifierad kräver en lång rad teoretiska och praktiska prov. Bland annat har Filip varit på märkets utbildningscenter i Oslo och examinerats. Innan man blir guldtekniker måste man först utbilda sig till bronsnivån, därefter silver och slutligen guld. – Men det betyder inte att man är färdigutbildad. Jag måste göra nya prov var tredje år för att få behålla diplomet. De närmaste åren kommer dessutom Filips arbete att förändras ännu mer, inte minst i och med lanseringen av Porsche Taycan. – Det ska bli jättespännande att få börja jobba med den nya tekniken. Även om det finns en charm i att arbeta med enkla, mekaniska 60-talsbilar tycker jag att det är roligare ju mer tekniskt det är. Jag gillar felsökningar, att få vara som en detektiv. COMEBACK I HELSINGBORG Öppnandet av Porsche Center Helsingborg innebär en comeback i staden, där man fanns mellan 2004 och 2009 innan flyttlasset gick till Malmö. Bakom den nya anläggningen står Ferdinandgruppen, med bland annat Lars-Bertil Rantzow som en av eldsjälarna. – Den nya anläggningen på 5 000 kvadratmeter kompletterar verksamheten i Malmö genom att erbjuda en egen skadeverkstad, väl tilltagna ytor för hantering av nya lagerbilar och en stor begagnathall i två plan. När vi nu har två anläggningar här, blir det både enklare och roligare att vara Porsche-ägare i Skåne, säger Lars-Bertil Rantzow. 68 SKRÄDDARSYDDA SKADECENTER I slutet av förra året öppnades två skräddarsydda skadeanläggningar i Sverige. Helt nya Porsche Center Helsingborg slog upp portarna i december 2018 och blev Sveriges åttonde återförsäljare av Porsche. I den 5 000 kvadratmeter stora fullserviceanläggningen finns förutom försäljning och service även en skräddarsydd och fullt integrerad skadeverkstad. För kunder i Göteborgsområdet har Porsche Center Göteborg skapat en helt ny skadeanläggning som är certifierad att utföra alla former av kaross-, struktur- och lackarbeten enligt Porsches högt ställda krav på kvalitet, verktyg och kompetens. – Den som får en skada på sin Porsche ska vara trygg i vetskapen om att bilen repareras med samma fokus på kvalitet, säkerhet och prestanda som de byggs med på fabrikerna i Tyskland, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Analysverktygen är direktkopplade till fabrikerna i Leipzig och Zuffenhausen.