Porsche 1
Rekordkrossaren Porsche 919 EVO visar upp sig inf
ör publiken på Rennsport Reunion. istorien om Rennsport Reunion börjar 2001 på Lime Rock Park i Connecticut, 15 mil norr om New York. Nordamerikas svar på Ring Knutstorp, skulle man kunna säga. Racinglegendarerna Brian Redman, Derek Bell, Roger Penske och Hurley Haywood samlades för ett hyllningsevent i all enkelhet. Med förhoppningar om att få återuppleva ett par av sina älskade tävlingsbilar och prata om the good old days. Det slutade med 100 historiska racerbilar som sjöng i kör inför lyriska åskådare. Och en god portion mersmak för alla inblandade. Dåvarande PR-chefen på Porsche Cars North America såg potentialen och kopplade in huvudkontoret i Tyskland, som bestämde sig för att satsa stort. Eventet flyttades först till Daytona International Speedway i Florida, där Porsche skördat stora framgångar genom åren. Sedan vidare tvärs över USA till en ny hemmahamn, Laguna Seca utanför Monterey i Kalifornien. För varje ny upplaga har Rennsport Reunion vuxit och är nu med råge världens största event för Porsche och dess färgsprakande motorsporthistoria. För oss som flugit hit från Sverige är förväntningarna nästan orimligt högt uppskruvade. Ändå hinner vi inte ens in på festivalområdet innan en av mina våtaste racingdrömmar besannas. Genom 34 staketet får vi se en svärm 962:or som sveper förbi på Laguna Secas startraka. När de meterlånga eldsflammorna slickar bilarnas bakvingar vid nedväxling mot kurva ett är det en fulländad déjà vu från 80-talets mäktiga Grupp-C era. Komplett med ljudet av hårt trimmade turbomotorer och den fräna lukten av högoktanigt racebränsle. MOTORHISTORISKT SMÖRGÅSBORD Området är ett gigantiskt motorhistoriskt smörgåsbord. 50-talets delikata lättviktare 550 Spyder och 718 RSK trängs med drivor av färggranna 911:or från det glada 60-talet. Gladiator-bilarna från den vilda CanAm-eran på 70-talet är en given publikmagnet med den 1 300 hästkrafter starka 917/30 i spetsen. Sida vid sida med en skara av de mest brutala RSR:er och 935:or man kan tänka sig. Strömmen av mästerliga motorsportmodeller från Porsche är till synes ändlös och Rennsport Reunion som fenomen är överväldigande. Under en timmes promenad har jag fått en större dos motorsporthistoria än de flesta får under en hel livstid. I hopp om att få hjälp med att sortera intrycken delar jag en lunch med den amerikanske racingfantomen Bobby Rahal Jr. Han skrattar åt min förvirring och instämmer när jag flämtar att detta är motornörderi på religiös nivå.