Porsche 1
PORSCHE MAGASIN PROVKÖRNING för intuitivt använda
nde. Själva hjärtat i den digitala förarmiljön, som heter Porsche Advanced Cockpit, är en 12,3 tum stor pekskärm, och det tar inte mer än några minuter innan jag känner mig helt hemma bland knappar och reglage. Den utlovade lunchen vid Caribou Café på öns absoluta sydspets blir istället till en kaffe på stående fot, eftersom avstickaren gör att jag ligger en timme efter i schemat. Men inte mig emot. Efter det korta breaket väntar nämligen provkörningens absoluta höjdpunkt. Nämligen Bahrain International Circuit. UTVECKLAD PÅ RACINGBANAN Den Hermann Tilke-ritade banan har sedan öppnandet 2004 stått värd för det årliga Formel 1-loppet Bahrain Grand Prix. Att testköra Porsche Panamera GTS på en Formel 1-bana kan vid en första tanke verka lite fånigt. De allra flesta Panamera-ägare kommer att tillbringa betydligt mer tid och fler mil på svenska motortrafikleder, motorvägar och 50-sträckor än på Formel 1-banor. Men det finns en rimlig förklaring. Under de två år utvecklarteamet i Weissach arbetat med bilen har de testkört mer än 320 000 mil, och en stor andel av dessa har varit på italienska testbanan Nardo och de två tyska Formel 1-banorna Hockenheimring och Nürburgring. Panamera GTS har alltså förfinats och justerats i racingdepåerna. För att vi ska få ut maximalt av körupplevelsen på banan har Porsche bjudit in två milt uttryckt välmeriterade instruktörer. Michael Kristensen och Kévin Estre är båda fabriksförare för märket och på meritlistan finns bland annat klasseger i Le Mans 24-timmars 2018 i en Porsche 911 RSR. Jag hoppar in i en Crayon-grå Panamera GTS, får lite tips om bromspunkter och hur jag ska sitta. Kvällen innan har Kévin berättat att han beställt en Mambagrön Panamera GTS Sport Turismo, och knappt kan vänta på leveransen. Han menar att det är den ultimata vardagsbilen för en förare som han. Kévin sätter sig i en knallgul Porsche 911 Turbo S och kör före för att visa det perfekta spåret runt banan. Genom komradion säger han åt mig att köra närmre curbsen och använda mer av banans bredd. Jag gör mitt bästa, medan han successivt ökar farten. Här skulle jag vilja skriva om hur fyrhjulsdriftssystemet Porsche Traction Management helt utan avbrott överför den mäktiga kraften via den åttaväxlade dubbelkopplingslådan PDK, hur det sänkta sportchassit och Porsche Active Suspension Management -systemet förhindrar krängningar i chassit, hur fyrhjulsdriften fördelar kraften mellan hjulen, och hur fyrhjulsstyrningen hjälper mig in i kurvorna och inte minst hur mina gula Porsche Ceramic Composit Brakes får mig att helt odramatiskt bromsa in från 236 km/h i slutet av start- och målsträckan för att kunna ta mig genom den tvära Michael Schumacher-kurvan. Men ärligt talat märker jag inget av alla hjälpmedel. Jag har fullt upp att hänga på Le Mans-mästaren. Vilket jag till min stora förvåning faktiskt gör. För Porsche Panamera GTS är en i högsta grad kompetent banracer förklädd till familjebil, där hästkrafter, acceleration och körglädje, till skillnad från guldbesticken, visar sig på riktigt först när man skrapar på ytan. 54