Porsche 1
om en boxersexa på 3,8 liter som utvecklar 425 hä
stkrafter vid 7 500 varv/min. Maximalt vridmoment är 425 Nm vid 6 600 varv/min. Transmissionen består av en sexstegad dubbelkopplingslåda och en mekanisk diffspärr på bakaxeln. I grunden har Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport samma främre hjulupphängning som 911 GT3 Cup. Runt om sitter bromsskivor i stål med diametern 380 millimeter. Vikten är 1 320 kilo. Istället för kolfiberarmering används en ny typ av armerad epoxiplast för karossdelar som bland annat består av hampa. De viktbesparande delarna, bland annat dörrarna, gör att man sparar 130 kilo jämfört med en Cayman GTS. Banbilen finns i två versioner: ”Trackday” för privata kunder som vill ha kul på banan och ”Competition” som är avsedd för tävling. I kupén till ”Trackday” finns en svetsad säkerhetsbur, racestolar och sexpunktsbälte. Brandsläckare och 80-liters säkerhetstank ingår också. Luftkonditionering finns att tillgå. Båda modellerna har katalytisk avgasrening och 18-tums fälgar. MER RACINGGENER Den som ska tävla väljer Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport ”Competition” och då får man ställbara stötdämpare, säkerhetstank på 115 liter och en bromsvåg för att justera bromsbalansen mellan främre och bakre hjulaxlarna. Tre pneumatiska luftcylindrar ingår för att snabbt kunna lyfta upp bilen vid depåstopp och fälgarna har centrummutter för att lika snabbt få loss och på hjulen. Även ratten har snabbfäste för att kunna tas av. – Nya Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport har mer racinggener än sin föregångare. Och den har fler hästar, högre downforce och en bättre cockpit för föraren, säger Fritz Enzinger på Porsche Motorsport. Nya Porsche 911 GT2 RS Clubsport. Med fullt fokus på snabb och aktiv bankörning med låga varvtider. 57