Porsche 1
PORSCHE MAGASIN NYA PORSCHE 911 Peter Varga ligge
r bakom exteriördesignen på nya Porsche 911. ”Jag är väldigt nöjd med ljusrampen där bak.” Ivo van Hulten ligger bakom den både retroflörtande och moderna interiören på nya Porsche 911. orsche 911 har sedan årtionden ett eget, ikoniskt formspråk. Hur har ni utvecklat det i den åttonde generationen? – Porsche 911 står för ett eget, unikt uttryck. Silhuetten talar för sig själv och alla känner omedelbart igen de tydliga linjerna. Så vår första uppgift var att särskilja de drag och linjer vi ville antingen förändra eller förstärka. I mitt tycke har Porsche 911 fått bättre och bättre proportioner för varje generation. Vi har försökt fortsätta utvecklingen genom att göra bilen bredare, både framtill och baktill, och därmed skapa ett ännu starkare och sportigare uttryck. – Samtidigt har mittpartiet blivit slankare, och de plattare dörrarna förstärker kraftfullheten i de bredare partierna. Eftersom vi hela tiden söker bättre aerodynamik är bakdelen den mest spännande och fascinerande för oss designers att arbeta med. Porsche 911 behöver rejält med marktryck på bakaxeln, säger Peter Varga. 18 – När vi designat nya Porsche 911 har det varit viktigt att förhålla sig till bilens utvecklingssteg. Exempelvis hade den första generationen en horisontell karaktär när det gäller inredningen, där alla reglage och liknande låg på en linje. På 1980-talet låg fokus mer på ny teknik och inte så mycket på själva layouten. Med den helt nya generationen har vi använt oss av nya material och ny teknik, men gått tillbaka till den horisontella layouten, säger Ivo van Hulten. Vilken är den största svårigheten med att omtolka en ikon som Porsche 911? – Man måste ha respekt för historien, men inte vara rädd för att förändra den. Som designer ska du vara kreativ och tänka innovativt. Och det är just den kombinationen, att vårda historien men ändå våga vara innovativ, som gör Porsche 911 så speciell, menar Peter Varga. – Med nya Porsche 911 har vi arbetat med att hitta och särskilja vad det är som gör bilen så ikonisk. Och därifrån har vi arbetat för att förstärka dessa drag, enligt Ivo van Hulten. Hur länge har ni arbetat med nya Porsche 911? – I regel tar det ungefär fyra år från de första idéskisserna till produktionsstart. För oss designers handlar det i början mycket om att prova ut och känna på nya material. Digitaliseringen har lett till att designprocessen numera går lite snabbare, vi använder oss exempelvis av VRglasögon för att kunna simulera förarens upplevelser, säger Peter Varga. Vilken enskild detalj på nya Porsche 911 är ni mest stolta över? – Instrumenteringen och instrumentpanelen. Vi har lyckats hitta en fin balans mellan det digitala och det analoga och skapat en förarmiljö som är både funktionell och vacker, avslutar Varga. – Jag är väldigt nöjd med ljusrampen där bak, som går mellan baklyktorna. Den förhöjer och förstärker bilens rena och tydliga design, inflikar van Hulten.