Porsche 1
PORSCHE MAGASIN PROVKÖRNING bonusknappen Sport Re
sponse. Med en knapptryckning får man fullt laddtryck i 20 sekunder. Interiören är också värd att lyftas fram. Med en mittkonsol som bygger upp mot den 10,9 tum breda skärmen är släktskapet med märkets absolut mest sportiga modeller tydligt. Faktum är att hela PCM- systemet är nytt och permanent uppkopplat mot internet. Porsche erbjuder Connect Plus och onlinetjänster som trafikinformation för hela din färdväg i realtid. Du kan även parkoppla din Macan med Porsche Connect App och då hålla koll på din bil samt styra vissa funktioner med hjälp av mobilen. Det är tydligt att hela infotainmentsystemet har tagit ett tydligt kliv framåt. 40 Bakom ratten då? Visst märker du att du sitter högt upp, vilket i det här fallet inte är en dålig sak. För mitt i allt detta färdas du väldigt bekvämt. Chassit visar sig bjuda på en perfekt balans mellan sport och komfort. Något stötigare än konkurrenterna i kompakt SUV-segmentet, men samtidigt på något märkligt vis exakt så som jag förväntat mig. Det är som om en samhörighet och ömsesidig respekt skapas mellan mig och bilen från det att jag sjunker ned i förarsätet. PUSSELBITARNA PÅ PLATS Jag ska inte påstå att det är lätt att glömma att det är en SUV jag kör. Men det är nära. Det sportiga och körglada intrycket tar överhand. Med Macan S har Porsche verkligen skapat en nöjesmaskin för fem personer. För med fem dörrar och ett rymligt baksäte med generöst benutrymme kan du dela glädjen med en Porsche med din familj eller dina vänner. Golfklubborna? De ryms utan problem i bagageutrymmet. Just den delen är förvånansvärt lätt att glömma när nålen i varvräknaren närmar sig 5 000-markeringen, vinkelsexan vrålar som högst och du med kontroll och viss överstyrning tar kurvan i en hastighet som du först inte trodde var möjlig. Där och då faller alla pusselbitar på plats. Här är en SUV som i allra högsta grad känns som en sportbil.