Energigas 1
Transporter Medan personbilars koldioxidutsläpp ä
r hårt reglerade, har de tunga lastbilarna nästan helt sluppit kontroll av sin klimat påverkan. Men nu är en skärpning på gång. Det är hög tid: godstransporterna på väg bara växer, samtidigt som 98 procent av de tunga lastbilarna har fossil diesel som huvudbränsle. Ett av de viktigaste gröna alternativen är biogas tillsammans med HVO och etanol. Nästa år lanserar Volvo sin nya tunga gaslastbil medan Scanias redan rullar på vägarna. Text: Jan Malmborg Grafi k: Bengt Salomonson Nya drivmedel på väg ska bromsa miljöbov H ittills har allt fokus legat på att få ned lastbilarnas hälsovådliga lokala utsläpp av kväveoxider, svavel, partiklar och kolväten. När det gäller dessa har mycket gjorts. Men samtidigt har branschen lobbat mycket skickligt för att hindra att det tas fram utsläppsvärden för koldioxiden. Det konstaterar Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores och grundare av 2030 -sekretariatet, ett nationellt nätverk som lobbar för en fossiloberoende fordonsfl otta. Han tycker att lagstiftarna nu måste ta tag i de tunga vägtransporterna, på samma sätt som man tidigare satt fokus på personbilarnas klimat påverkan. – Det viktigaste är att vi får en miljölastbilsdefi nition och att EU skapar ett system för att ta fram offi ciella utsläppsvärden för olika lastbilsmodeller. Det vore också bra om vägslitageavgiftskommittén kommer fram till en avgift som belönar dem som har låga koldioxid utsläpp, säger han. Står för en tredjedel av alla utsläpp I somras släpptes miljömålsberedningens slutbetänkande. Där konstateras att inrikes transporter står för en knapp tredjedel av de svenska utsläppen och att de 80 000 tunga 12 ENERGIGAS NR 3 2016 lastbilarna står för en femtedel av detta, en andel som ständigt ökar i takt med att personbilarnas relativa utsläpp minskar. Från 1990 till 2014 har personbilarnas totala koldioxidutsläpp minskat med 17 procent, samtidigt som de tunga lastbilarnas ökat med 15 procent. I betänkandet föreslås en rad åtgärder för att stävja detta växande klimathot. Bland annat att Sverige driver på för att EU ska göra som Kina, USA, Japan och Kanada – sätta koldioxid utsläppskrav på tunga lastbilar. Betänkandet lyfter också fram alternativa strategier för framtidens svenska godstransporter, som i dagsläget till 86 procent sker på väg. Bland annat hänvisas till EUkommissionens långsiktiga mål att 50 procent av lastbilstransporterna över 30 mil ska fl yttas över till tåg och båt till 2050. Man pekar på att godsfl ödena bättre borde kunna samordnas och effektiveras – allt för att minska deras klimatpåverkan. De svenska lastbilstillverkarna Volvo trucks och Scania håller med om att en överfl yttning av gods till tåg och båt är en bra idé. På pappret. – Men att båt och tåg skulle klara av att hantera den 60-procentiga ökning av godstransporterna som väntas under de närmaste 15–20 › 3,7 3,2 Koldioxidutsläpp från tunga lastbilar Miljoner ton koldioxidekvivalenter 1990 2014