Energigas 1
I korthet Vinjett Ny anläggning för småskalig bio
gas Uppsala. Uppsala har fått en ny anläggning för rening och uppgradering av småskalig biogas till fordonsgas. Anläggningen är den första i sitt slag och finns i provdrift vid Sveriges lantbruksuniversitets biogasanläggning i Lövsta. Tekniken är utvecklad av företaget Neozeo och består av små enheter som monteras i en mobil container. Det gör den lättinstallerad och möjliggör driftsättning på ett par timmar. I samband med invigningen av den nya biogasanläggningen öppnade även Uppsalas tredje tankställe för fordonsgas. Gasen levereras av Eon och stationen drivs av OKQ8. Ystad bygger för LNG-färjor Det polska färjerederiet Polferries kommer att beställa två nya LNG-drivna färjor till linjen Ystad–Swinoujscie. För att kunna ta emot de nya färjorna bygger Ystad hamn två nya färjelägen i den yttre hamnen, skriver Sjöfartstidningen. Den första av de två LNG-drivna färjorna sätts i trafik år 2019. Kapaciteten på linjen ökar då med mer än 30 procent. Klimatsmarta transporter Finlands största transportföretag, Niemi Services, förnyar sin fordonsflotta och beställer 15 nya gasdrivna fordon i olika storlekar. Företaget blir Finlands första att kunna erbjuda klimatsmarta transporter med biogas i tanken. Maria Gardfjell (MP), kommunalråd i Uppsala, invigde den nya uppgraderingsanläggningen. FOTO: LENA BERGLUND Suzuki satsar på ny gasbilsmodell Vitara. Suzuki har lanserat sin tredje gasbilsmodell i Sverige, Suzuki Vitara. Sedan tidigare finns gasmodellerna Swift och S-Cross. Bilarna konverteras till gasdrift hos företaget Konvegas i Växjö, skriver Teknikens värld. Vitara finns både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift och gassystemet är anpassat för temperaturer ned till 40 minusgrader. Räckvidden på gas är Gassystemet i nya Vitara är anpassad för temperaturer ned till 40 minusgrader. mellan 36 och 40 mil. Den som vill få längre räckvidd på gas kan lägga till fler gastankar vid beställningen. Priset för Suzuki Vitara är från 214 900 kronor. Biogas från tång värmer hus Vätgasteknik testas i lastbilar Norge. Norges största grossistföretag Asko ska tillsammans med fordonstillverkaren Scania testa vätgasteknik i lastbilar med elektrisk drivlina. Vätgasen ska produceras lokalt med hjälp av solceller och bilarna köras i distributionstrafik med körsträckor uppemot 500 kilometer. – Projektet är mycket intressant och utgör en unik möjlighet att testa vätgastekniken i en krävande kundmiljö. Omvandling av vätgas till elenergi ombord på lastbilar som körs längre sträckor kommer att ge värdefulla erfarenheter för Scanias utveckling av elektrifierade fordon, säger NilsGunnar Vågstedt, ansvarig för utvecklingen av Scanias hybridisering och elektrifierade fordon. Tre lastbilar kommer att ingå i forskningsprojektet. Testerna inleds år 2018. Trelleborg. Turistattraktionen Smygehuk på Skånes sydkust har stora problem med övergödning (tång och alger) på grund av stora utsläpp från jordbruket. Totalt 86 procent av marken i Trelleborgs kommun är jordbruksmark. Tack vare EU-stöd har kommunen nu byggt en biogasanläggning som rötar tången från hamnbassängerna i Smygehuk. Biogasen används för att värma fastigheter och turisterna slipper tång på stränderna. Det är framförallt den stora biogasanläggningen Jordberga som fått politikerna att få upp ögonen för biogasen och även fått dem att vilja investera. Uppvärmningen med biogas kostar 150 000 kronor mer per år, men långsiktigt ser kommunen det som en vinstaffär, och vill även att fler fastigheter ska ställa om till gas. – Vi vill vara en biogaskommun, säger Lina WedinHansson (MP). Hyundais nya en vätgas-suv Sydkoreas största biltillverkare, Hyundai, planerar att lansera nästa generations bilar med bränsleceller år 2018 i samband med de vinter olympiska spelen i Pyeongchang, enligt Korea Herald. Den nya modellen kommer att vara en suv (sport utility vehicle) och ha en räckvidd omkring 800 kilometer. Mest diesel och bensin Energiförbrukning för inrikes vägtransporter år 2015. Diesel 50,85 % Bensin 33,9 % HVO 7,46 % Fame 4,29 % Etanol 1,71 % Biogas 1,27 % Naturgas 0,52 % Källa: Energimyndigheten ENERGIGAS NR 3 2016 25