Energigas 1
Debatt Miljöbov. Transportköpare bör ställa krav
på lägre utsläpp i stället för detaljstyrande krav som krånglar till det, menar Sveriges åkeriföretag. Transportköpare måste ställa rätt krav I Sverige är transportsystemet en av de sektorer som släpper ut mest. Drivmedlet är till sammans med andra finjusteringar lösningen för att tunga lastbilstransporter ska uppnå fossiloberoende. För att säkerställa tillgången på förnybara drivmedel behöver alla ta sitt ansvar – och transportköparna är en viktig pusselbit, skriver Sveriges åkeriföretag. T Rickard Gegö, vd Sveriges åkeriföretag Debattera Vill du skriva en debattartikel i Energigas? Mejla till: henrik.dahlsson@energigas.se 36 ENERGIGAS NR 3 2016 unga lastbilar står för sju procent av Sveriges totala utsläpp av klimatgaser. Utmaningen ligger i att tillgodo se behovet av transporter och infrastruktur som bygger tillväxt och välfärd och samtidigt minimera klimatpåverkan. I en bransch med fri konkurrens mellan bra och dåliga alternativ måste beställaren av transporter, köparen av åkeriets tjänster, värdesätta de bra. Kostnaden får inte vara den avgörande faktorn i beställningen av transporter. Sveriges åkeriföretags initiativ Fair transport knyter samman trafiksäkerhet, socialt ansvar och klimatoch miljöprestanda. Fair transport förespråkar sunda och hållbara transporter. 1 400 medlemsföretag, eller 15 000 fordon, har skrivit under. I våras arrange rade Sveriges åkeriföretag tillsammans med bland andra Upphandlingsmyndigheten en landsomfattande utbildningsinsats för offentlig sektor i syfte att höja kunskapen om hållbara transportköp. Ansvaret för gröna transporter ligger i åkerinäringens händer, men delas med det politiska systemet som måste skapa rätt förutsättningar. Även transportköparen bär en stor del av ansvaret och måste ställa rätt och tillräckligt ambitiösa krav och på så sätt vara drivande i omställningen till fossilfrihet. Det är många bäckar små som möjliggör över gången från ett fossilt transportsystem till ett klimatvänligt. Med betoning på små kan elektrifiering, överflyttning till andra transportslag, längre och tyngre fordon och rutt optimering bidra. Alla transportslag måste bli så effektiva som möjligt, och för de tunga lastbilarna är drivmedlet den avgörande faktorn. Lastbilar kör i dag nästan uteslutande på diesel. Det finns åkerier som tack vare ren HVO kör 100 procent fossilfritt. Men kampen om råvarorna är stenhård, och talloljan och slaktavfallet räcker inte till för att tillgodose efterfrågan på transporter. Det kommer inte att finnas en mirakellösning som ersätter den fossila oljan. En bred palett med lösningar måste finnas till hands för att bota fossilberoendet, där HVO, fame, etanol, elektricitet och biogas används till olika ändamål för att täcka behovet. Olika drivmedel och fordon passar för olika uppdrag – där el fungerar bra för små distributionsbilar i innerstaden, men är mindre lämpade för timmerbilarna i Dalarna. Vår rekommendation till transportköpare är att ställa krav på utsläppsminskningar i stället för detaljstyrande krav som krånglar till det. Be åkeriet att redovisa sina utsläpp år för år, och sätt upp ambitiösa och realistiska krav på utsläppsminskningar. Tänk på livscykelperspektivet – en blandad fordonspark där äldre fordon kör på ett rent, förnybart bränsle är ett smartare grepp än att efterfråga det bästa och miljövänligaste fordonet. Att ställa krav på ett visst drivmedel kan också krångla till det – utvecklingen går fort, och avtalsperioden är ibland så pass lång att kraven blir inaktuella. Ett flexibelt förhållningssätt där transportköparen fokuserar på utsläppsminskningar underlättar också för nya drivmedel att ta plats, där till exempel biogas är intressant för vissa typer av transporter. Det är av största vikt att Sverige tar sitt ansvar för klimatet. Ansvaret för hållbara transporter är delat – åkeriernas affär måste gå ihop. Det finns budgetalternativ med sämre miljö- och klimateffekt, och därför är rollen som transportköpare så viktig. s