Energigas 1
Profilen NAMN: STEN FORSBERG ÅLDER: 48 ÅR GÖR: CH
EF FÖR VOLKSWAGEN PERSONBILAR I SVERIGE BAKGRUND: CIVILEKONOM FRÅN HANDELS I GÖTEBORG, VERKSAM I BILINDUSTRIN SEDAN 1995. FAMILJ: FRU OCH TRE BARN BOR: STOCKHOLM KÖR: LADDHYBRIDEN PASSAT GTE PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: ”FÖRFLUTENHETENS LANDSKAP” AV PETER ENGLUND ”Sverige har befäst fossilberoendet” – Sverige har misslyckats med att skapa en stabil marknad för förnybart. Vi står och stampar. Ingen vågar ta det avgörande steget. I dag är bara 4 av 100 nya bilar miljöbilar. Sten Forsberg, chef för Volkswagen personbilar i Sverige, är oroad och tror att det blir svårt att nå en förnybar fordonsflotta till år 2030. Samtidigt har biljätten en del egna problem att ta itu med: dieselskandalen och återkallade gasbilar. Text: Lennart Lundquist Foto: Malin Hoelstad J ag ser tyvärr väldigt få tecken på att vi ska uppnå en fossilfri fordonsflotta år 2030 som politikerna har som mål. De förlitar sig på att industrin och marknaden ska lösa det ensamma. Men om vi ska vara ett föregångsland måste det finnas ett helhetstänkande där alla drar åt samma håll. Vi sitter i ett ovanligt trist och kalt samman6 ENERGIGAS NR 3 2016 trädesrum en våning upp i ett så kallat showroom i Segeltorp söder om Stockholm där de allra senaste bilmodellerna visas för kunderna. Sten Forsberg, chef för Volkswagens personbilar i Sverige, ser betänksam ut. Men det är inte försäljningssiffrorna som oroar. Volkswagen kommer troligen att slå alla tidigare rekord i år. Det som gnager är vad det är för sorts bilar vi köper. Han suckar djupt och knäpper händerna på sammanträdesbordet. – 2008 var 12 procent av alla nyregistrerade bilar fossilfria. Etanol, biogas, el. I dag är det 4 procent. Det betyder att 96 av 100 nya bilar körs på diesel eller bensin. Det är ytterst oroande. Vi har befäst fossilberoendet. Rekordförsäljning av personbilar Förra året sålde Volkswagen 52000 personbilar i Sverige och slog då det förra försäljningsrekordet från 1965. I år ser det ut som att även det resultatet kommer att slås. Detsamma gäller för resten av bilbranschen. Det köps bilar som aldrig förr. Men 96 procent av dem drivs alltså med fossila bränslen – och eftersom en bil håller i genomsnitt 20 år kommer de flesta av dem att rulla även efter år 2030 – då det var sagt att vi skulle ha en fossiloberoende eller fossilfri fordonsflotta. – Det som förstörde den positiva trenden med till exempel klimatsmarta gasbilar var att man började bli vankelmodig om hur länge de ska skattesubventioneras och hur länge för›