Energigas 1
Ledaren Skörda rätt för fossilfritt på väg Hållba
rt. För restaurang Sturehof i Stockholm innebär hållbarhet bland annat att laga mat på biogas. Här hämtar köksmästare Ola Stålnacke råvaror till köket. FOTO: MALIN HOELSTAD Energigas nr 3 2016 ”Sverige har befäst fossilberoendet” 96 procent av alla bilar som säljs i Sverige drivs med fossila bränslen, något som bekymrar Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg. ”Sverige har misslyckats med att skapa en stabil marknad för förnybart. Vi har befäst fossilberoendet.” SID 6 Nya drivmedel på väg ska bromsa miljöbov Den tunga trafiken står i dag för 22 procent av koldioxidutsläppen på de svenska vägarna. Trots detta har de tunga lastbilarna nästan helt sluppit kontroll av sin klimatpåverkan. Men nu är en skärpning på gång. SID 12 Kalmars kossor ger gasbussarna en skjuts Med sin nya trafikupphandling går Kalmar län i bräschen för biogas i kollek tivtrafiken. Kravet på biogasdrift strider mot branschens rekommendationer, men gör det möjligt att ta tillvara all gödsel som produceras av länets nötkreatur. SID 20 Grön gas blir guld värd på krogen Ekologiskt, hållbart, närodlat, medvetet – Sturehof i Stockholm är en av många krogar som satsar på en hållbar profil. Nyligen togs ytterligare ett steg då restaurangen gick över till att laga mat på biogas. SID 26 Tre frågor till: Hanna Paradis, affärsutvecklare på Swedegas SID 4 I korthet: Första LNG-bunkringen i Göteborg SID 4 Volvo lanserar V90 för gasdrift SID 10 Stor satsning på biogas i Klimatklivet SID 16 Seagas bunkrar Viking Grace till tusen SID 19 Ny anläggning för småskalig biogas SID 25 Forskning & utveckling: Ökat intresse för fordonsgasteknik i världen SID 30 Energigas Sverige: Energigaser på agendan i Almedalen SID 32 Festliga Gasdagar SID 33 Debatt: Transportköpare måste ställa rätt krav SID 36 Synpunkten: Vad är strategin för framtida energipolitik? SID 38 OMSLAGSFOTO: MALIN HOELSTAD Nu är hösten här och äppelodlingarna ska skördas. I politiska sammanhang sägs ofta att de lågt hängande frukterna ska skördas först. Det betyder att åtgärder som är enkla att genomföra och som får snabb effekt ska prioriteras. Sverige har en målsättning att vägtransporterna ska vara oberoende av fossila bränslen till år 2030. Miljömålsberedningen har nyligen enats om att transporternas klimatutsläpp ska minska med 70 procent till år 2030, jämfört med 2010 års nivå. Nu tar också Energimyndigheten fram en strategisk plan för fossilfria transporter som ska presenteras nästa vår. Samtidigt pågår regeringens initiativ Fossilfritt Sverige för att identifiera hinder och främja samarbeten. I arbetet för minskad användning av fossil energi i hela samhället kan transporternas användning av fossila drivmedel beskrivas som en lågt hängande frukt. Här är fossilberoendet större än i många andra delar av samhället. Sverige har kommit långt med över 14 procents biodrivmedelsanvändning, men vi har långt kvar för att nå uppsatta mål. Men som föregångare när det gäller att utveckla energisnåla fordon och miljöbränslen med hög klimatreduktion, som biogas, har vi dock de bästa förutsättningarna. För att omställningen ska bli effektiv måste rätt frukter identifieras och plockas, annars riskerar skörden att bli dålig. Fram till år 2030 måste därför vägtransporternas fossilfrihet prioriteras. Inom sjöfarten kommer naturgasen att vara ett av de viktigaste och renaste alternativen, men även här kan användningen av biogas öka på sikt. Energigas ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm Tel: 08-692 18 47 www.energigas.se Ansvarig utgivare: Maria Malmkvist Redaktör: Lotta Brandt E-post: energigas@mediabaren.se Redaktion: Mediabaren, Kontor 122, Folkungagatan 122, 116 30 Stockholm Tel: 08-714 83 10 Redaktionsråd: Lotta Brandt, Henrik Dahlsson, Mattias Hanson, Åsa Jarvis, Lena Ländin, Maria Malmkvist, Christina Watson Grafisk form och layout: Mediabaren Annonser: Bengtsson & Sundström Media Tel: 08-10 39 20 E-post: energigas@bs-media.se Prenumeration (kostnadsfri) och adressändringar: sofia.soderstrom@energigas.se Kommande nummer 2016: 29/11 ISSN: 1653-5367 Tryck: Exakta Print AB TS-kontrollerad upplaga: 6 500 ex. Energigas ansvarar ej för insänt, obeställt material. Allt material i Energigas lagras elektroniskt. 341 För att plocka rätt frukter måste de styrmedel och initiativ som nu ligger på regeringens bord gynna förnybara alternativ. Förslaget till bonus-malus, som ska främja fler riktiga miljöbilar, måste baseras på verklig klimatnytta och därför ge gasbilar en bonus. Regeringens handlingsplan för utbyggnad av infrastruktur för bland annat el, gas och vätgas måste också vara ambitiös och knyta an till det brett förankrade målet om 70 procents klimatreduktion till år 2030. Detta nummer av Energigas handlar bland annat om hållbara transporter. Ett område där gasen har en viktig roll för att ge hela Sverige ett grönt lyft. 769 MARIA MALMKVIST vd, Energigas Sverige ANDERS MATHIASSON vd, Energigas Sverige ENERGIGAS NR 3 2016 3