Energigas 1
” › När du köper en miljöbil får du vissa förmåne
r för att du gör det. Men när du köper en begagnad som är äldre än fem år finns inga incitament. Det måste det finnas. Vi måste tänka flexibelt, se på alla pragmatiska lösningar. Fri parkering och inga biltullar för miljöbilar är bara några exempel.” månsvärdet för tjänstebilar ska vara reducerat. Då blir folk osäkra och väljer det säkra. Då blir det diesel. ”Ovissheten får gasbilar att gå på tomgång”, har någon i branschen sammanfattat det. – Jag håller med. Vi var och är klart ledande vad gäller gasbilar. Men den positiva trenden har brutits. Återkallade gasbilar I år och förra året råkade Volkswagen och gasbilen ut för ytterligare bakslag då två gasbilar exploderade. I maj 2015 exploderade en gasbil vid tankning i Linköping. I somras ytterligare en, en gasdriven Touran, vid en tankstation i Göte borg varvid två personer skadades och en hund avled. Strax efter olyckorna återkallade Volkswagen alla gasdrivna Touran byggda mellan 2006 och 2009. Men nu har detta utvidgats till att även gälla Caddy och Passat av årsmodell 2010 eller äldre. Totalt berörs 6 200 fordon. – Vi ser det som en försiktighetsåtgärd att kontrollera och byta ut gastankarna på de här bilarna, eftersom vi vet att det finns en risk för att rost kan påverka deras hållbarhet, säger Sten Forsberg och fortsätter: – Tyvärr finns det i dag inte något krav på att sådant här kontrolleras i samband med den obligatoriska bilbesiktningen i Sverige. Samtidigt som tillväxten av gasbilar står och stampar har dieselbilarna blivit allt bränsleeffektivare och fått mer hästkrafter. Till det kommer att skillnaden mellan diesel – som länge varit dyrare – och gas – som varit billigare – krymper, dag för dag. Hur han tycker att politikerna agerar för att nå målet år 2030 sammanfattar han i tre ord: –Kortsiktigt. Svagt. Otydligt. Intensiv person Det är en mycket intensiv person vi har framför oss som med tydlig Uddevalladialekt ytterst engagerat lägger ut texten om något han verkligen tycks brinna för – bilar. Riktigt så var det inte från början. Något större bilintresse kan han inte påminna sig att han hade som ung. Men när han var klar med sin civilekonomexamen vid Handels i Göteborg såg han en annons där man sökte en bilfinansiär 8 ENERGIGAS NR 3 2016 som skulle hjälpa återförsäljarna att lägga upp kundernas lån. På den vägen blev det. Din bil Sverige, Bilia i Norge, Toyota center i Malmö och så 2009 till Volkswagen i Sverige. – Jag har jobbat med japaner som inte säger så mycket varför det ibland är svårt att veta vad de tycker. Det problemet har man inte med tyskar, säger han som läser tyska hyfsat, men föredrar att prata engelska när han träffar kollegerna på huvudkontoret i Wolfsburg. Fortsatt satsning på miljöbilar Sten Forsberg efterlyser kraftiga – långsiktiga – incitament, stimulanser, för att få oss att välja en miljöbil med låga eller inga utsläpp av växthusgasen koldioxid. Gasbilar, elbilar eller laddhybrider, alltså bilar som går på el och som kan kompletteras med ett annat bränsle. Volkswagen har satsat, och kommer att fortsätta satsa, på alla dessa typer av miljöbilar. Till exempel har deras gasdrivna Passat i fyra år utsetts till Miljöbästa bil av organisationen Gröna bilister. – När du köper en miljöbil får du vissa förmåner för att du gör det. Men när du köper en begagnad som är äldre än fem år finns inga incitament. Det måste det finnas. Vi måste tänka flexibelt, se på alla pragmatiska lösningar. Fri parkering och inga biltullar för miljöbilar är bara några exempel. Han vill också se satsningar på fler tankställen med fordonsgas, fler laddningsstationer för elbilar och en ökad produktion av biogas. – Även om det är förhållandevis bra i södra Sverige måste vi få fler mackar i norr. Efterlyser helhetskoncept Landet behöver föregångare. Men tyvärr tycks det som att kommunerna och landstingen inte längre ställer sig i täten för en förändring, menar Sten Forsberg. – Deras inköp av gasbilar ökar inte. Tyvärr blir det även där allt fler fordon som drivs fossilt. Jag efterlyser ett helhetskoncept i kommuner och landsting. Miljöambitioner. Insamling av matrester, anläggningar som rötar dessa till biogas, mackar med gas, gasbilar. I våras föreslog en enmansutredare ett system som har ambitionen att få oss att välja kliBilproffs. Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg talar matsmarta bilar. Det kalls bonus-malus. Bonus står för en morot om du väljer miljövänligt och malus för piskan om du inte gör det. Förslaget är inte helt enkelt att förstå. ”Systemet är så komplicerat att du banne mig måste vara ingenjör på KTH för att förstå det”, enligt Bil Swedens vd Bertil Moldén. Sten Forsberg tycker inte bara att det är kom - pli cerat – utan också dumt. – Förslagsställaren säger själv att andelen dieselbilar kommer att öka med bonus-malus. Modellen utgår inte från verklig klimatprestanda i bilarna och ger bara fördelar för elbilar, laddhybrider och vätgasbilar. Förnybara drivmedel som biogas hamnar i en neutral klass. – Om förslaget antas befarar jag att försäljningen av gasbilar kommer att sjunka drastiskt. Hur blev det så här? – Det är en bra fråga. Det går bortom min horisont.