Energigas 1
ussarna en skjuts 332 GWh tillvara och bli till b
iogas som driver länets bussar. Gödsel störst gälla för den linjebundna kollektivtra fiken längs Smålandskusten, på Öland och i stadstrafiken i Kalmar, Oskarshamn och Västervik. För övrig trafik – mestadels arbetsfordon, bilar och skolskjutsar – angavs alternativen biogas, syntetisk diesel, grön Det omfattar ett fyrtiotal nya gasbussar i stadstrafiken och knappt 100 i linje- och skoltrafiken. Merparten av skolskjutsarna i Kalmar och Mörbylånga kommer att köra på biogas. Den övriga trafiken kommer att gå på biodiesel (HVO), berättar Per Ålind. Per Ålind el, rapsmetylester (RME ) och etanol. – Vi har nu skrivit 18 kontrakt med stora och små bolag. Totalt kommer 60 procent av vårt transportarbete i länet att ske med biogas när kontraktstiden inleds i augusti år 2017. Stora investeringar För de bussbolag som vann biogaskontrakten, däribland Bergkvara och Flexbuss, kommer det att krävas stora investeringar i nya bussar. Nobina, som hittills kört biogasbussar i Kalmars stadstrafik, fick inte förnyat förtroende. – Tidigt bestämdes det att avtalsperioden i biogaspotential Beräknad energitillgång från biogas i Kalmar län 19 GWh › Gödsel Organiskt hushållsavfall 16 GWh Avloppsslam KÄLLA: BIOGAS SYDOST ENERGIGAS NR 3 2016 21