Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Hanna Paradis, affärsut
vecklare för biogas på gasinfrastrukturbolaget Swedegas. Företaget gör nu en genomförbarhetsstudie på Gotland tillsammans med flera aktörer för att undersöka möjligheten att lagra el från vindkraft som gas, så kallad power to gas. 1 Vad går det här projektet ut på? – Det handlar om att på sikt bygga en produktionsanläggning som kan nyttja el från vindkraft och andra förnybara kraftslag, för att framställa syntetisk metan via vätgas och koldioxid. Både metan och vätgas kan lagras i gasnätet. Varför just Gotland? – I power to gas-processen behövs koldioxid och i Slite på Gotland har Cementa en tillverkning som genererar stora mängder koldioxid som i dag bara släpps ut i atmosfären. Här finns en möjlighet att använda delar av den koldioxiden till något nyttigt. Gotland är dessutom innovativt i sin syn på energiförsörjning. De har en utbyggd vindkraft och biogasproduktion, och har en vilja att utöka båda delarna. 3 Vad ska gasen användas till? – Metan kan exempelvis användas som fordonsbränsle. Det finns i dag flera tankstationer på Gotland. De nya Gotlandsfärjorna som byggs kommer att drivas med flytande metan och kan därmed även drivas med syntetisk metan i framtiden. LENA LÄNDIN 2 Första LNG-bunkringen i Göteborg Det svenska fartyget Ternsund blev första tankfartyg att bunkra flytande naturgas, LNG, i Sverige. Bunkringen skedde i inloppet till Göteborgs hamn. – Vi har jobbat länge och målmedvetet för att fartyg ska kunna bunkra flytande naturgas i Göteborg. Nu är vi änt ligen i gång och det känns väldigt roligt, säger Jill Söderwall, chef för Energihamnen, Göteborgs hamn. Det nybyggda tankfartyget Ternsund ägs av det svenska rederiet Terntank. Claes Möller, driftansvarig för bolaget, är nöjd med bunkringen. – Det här är början på något nytt för oss, startskottet för en modernare och betydligt renare sjöfart. Enligt Göteborgs hamn väntas nu fler fartyg bunkra LNG regelbundet i hamnen. Cirka tio nybyggda fartyg med LNG-drift är på väg från varv, samtliga ägda av svenska tankrederier och samtliga med rutter som passerar Göteborg. Ternsund försågs med flytande naturgas, LNG, från det nederländska bunkerfartyget Coral Energy. Naturgasen kommer från Nordsjön. Ny gaslastbil för tunga transporter Ivecos nya lastbil klarar 150 mils körning på gas. Iveco. Den italienska fordonstillverkaren Iveco lanserar en ny gas driven lastbilsmodell för tunga transporter, Stralis NP. Den helt nya gasmotorn som klarar euro 6-miljökraven håller samma prestanda som motsvarande dieselversion med upp till 400 hästkrafter. Motorn finns för både komprimerad och flytande naturgas (CNG/LNG). LNG-versionen har dubbla tankar och klarar upp till 150 mils körning mellan tankningarna, en fördubbling jämfört med tidigare modeller. Stor efterfrågan på dubbeldäckare Scania. Världens första dubbeldäckade gasbuss som klarar euro6-kraven har testats i Sverige under två månader. Den gasdrivna bussen har utvecklats av Scania i Storbritannien för den brittiska marknaden. Fem bussar är beställda av företaget Reading Buses som redan har 34 gasdrivna Scania4 ENERGIGAS NR 3 2016 bussar i sin flotta. Enligt Scania Storbritannien är efterfrågan mycket stor på den gasdrivna dubbeldäckaren bland brittiska bussoperatörer. En stor utmaning för tillverkaren har varit att placera gas tankarna. På Scanias enplansbussar finns gastankarna ofta på taket. I dubbeldäckaren är de Med gas i tanken. placerade i en avdelning bakom passagerarplatserna på övre planet.