Energigas 1
” Vi har tre lokala tåglinjer som går från Kalmar
, Västervik och Oskarshamn till Linköping som i dag går på diesel. Nu tittar vi på möjligheten att konvertera driften till biogas med hjälp av EU-stöd. ” Ulf Nilsson (S), ordförande i Kalmar läns regionsförbund och trafikstyrelse › den nya upphandlingen skulle utsträckas till tio år, så att företagen får gott om utrymme för att göra avskrivningar för sina bussinköp, säger Per Ålind. När det gäller tillgången på biogas finns ännu några nötter att knäcka. Till en början kommer bussföretagen förmodligen att tvingas flaka in en del av bränslet utifrån. Nya anläggningar planeras I dagsläget finns tre uppgraderingsanläggningar i länet: två relativt små vid de kommunala reningsverken i Västervik och Kalmar, en stor söder om Kalmar som drivs av företaget More biogas. Denna anläggning har två huvudsubstrat, dels hushållsavfall från sex, sju kommuner, dels gödsel från nötkreatur, grisar och höns. Det är det senare substratet som hör framtiden till. Flera privata anläggningar ligger nu i startgroparna för att komma i gång med biogasproduktion med stallgödsel som främsta råvara, däribland i Mönsterås, Borgholm, Mörbylånga och Målilla. I en kartläggning som genomfördes av Biooch skoltrafiken. FOTO: SUVAD MRKONJIC gas sydost för fyra år sedan, framkom det att gödsel har den absolut största biogaspotentialen i länets samtliga tolv kommuner. Totalt beräknades den möjliga årliga energitillgången från gödsel vara 332 gigawattimmar, medan den från avloppsslam och organiskt hushållsavfall var runt 16 respektive 19 gigawattimmar. Energikonsulten Stefan Halldorf, som genomförde kartläggningen, tror att Kalmar län snart kan bli en nettoexportör av biogas. – I dag produceras det runt 35 gigawattimmar biogas i länet. De nya biogasbussarna kommer att kräva runt 50. De fyra planerade biogasanläggningarna skulle kunna producera ytterligare 100 gigawattimmar. Det räcker ju mer än väl för att täcka behovet, säger han. Biogas för tåg, flyg och fartyg När infrastrukturen är på plats – i dag finns tre tankställen för biogas i länet, medan tre nya planeras – kan det också bli aktuellt för fler kollektiva transportmedel att gå över till biogas. Bland annat på busslinjer inåt landet och på tåg, flyg och fartyg, enligt regionpolitikern Ulf Nilsson. – Vi har tre regionala tåglinjer som går från Kalmar, Västervik och Oskarshamn till Linköping som i dag går på diesel. Nu tittar vi på möjligheten att konvertera driften till biogas med hjälp av EU-stöd. När det gäller flyget så finns också den kommunalägda flygplatsen i Kalmar med i diskussionen om framtida fossilfria bränslen, konstaterar han. På fartygssidan är det framförallt Gotlandstrafiken som visat intresse för biogasen från Kalmar län, men då i flytande form. År 2017 är det planerat att Destination Gotland ska börja köra färjetrafik med flytande naturgas, LNG, som bränsle. JAN MALMBORG Fire & Gas Detection Sisjö Kullegata 8, 421 32 Västra Frölunda Tel 031-68 50 05 | www.safetech.nu | E-post info@safetech.nu ENERGIGAS NR 3 2016 23