Energigas 1
Profilen ler. Han kom hem och såg fram emot några
lugna dagar med familjen. Så blev det inte. – Under helgen fick vi signaler från USA att något var under uppsegling. Det tog fart på söndagen och måndag morgon stod det klart för oss att det var något stort. Efter hand fick vi klart för oss magnituden av vad som inträffat. Det Sten Forsberg talar om kom senare att kallas ”Dieselgate”. Den amerikanska miljömyndigheten hade kommit på Volkswagen med att manipulera mjukvaran i miljontals dieselbilar. Det gjorde att bilarna kände av när de miljötestades, en funktion aktiverades som minskade bilarnas utsläpp så att de klarade de gränsvärden som myndigheterna satt upp. Under normal körning stängdes den funktionen av. – Det kom som en monumental chock. Kata strofalt. Oförlåtligt. Jag blev arg, men mest ledsen och besviken, säger Sten Forsberg och berättar att vice statsminister Åsa Romson ringde och ville se honom och vice vd på sitt tjänsterum för att förklara vad Volkswagen höll på med. 140 000 dieseldrivna Volkswagen berördes i Sverige. Bilarna tas nu löpande in för en justering av mjukvaran. Hittills har cirka 40 000 åtgärdats och fått godkänt. Totalt avsätter Volkswagenkoncernen 16 miljarder euro för ”Dieselgate”. engagerat om bilar, men något större bilintresse kan han inte påminna sig att han hade som ung. Sten Forsberg suckar tungt igen och knäpper händerna. – Jag har varit i Almedalen sedan 2009 och talat för förnybart. Gasbilar, elbilar, laddhybrider. Jag har haft representanter från merparten av de politiska partierna som åhörare. Samstämmigheten har varit total. Alla håller med. Men när de väl kommer tillbaka till fastlandet och sitter i Rosenbad eller på andra platser blir det ändå inga kraftfulla beslut. Det blir ingen handling. Alla lösningar behövs Alla lösningar för klimatsmartare fordon behövs, menar han. Därför ser han det som kontraproduktivt att tillverkarna av elbilar och gasbilar konkurrerar med varandra. – Då handlar det om att man slåss om den lilla kakan på 4 procent miljöbilar av 100 nya. Jag vill att man samverkar så mycket som möjligt för att nå en högre andel förnybart. Vi måste få ett paradigmskifte där hela samhället tar steget från fossilt till förnybart. Så är det bara. Därhemma sopsorterar hela familjen Forsberg och lägger matrester i påsar som sedan skickas till rötning för att bli biogas. – Jag tycker Sverige ska vara ett föregångsland. Jag är familjefar med barn som är 8, 9 och 11 år. Såklart tänker man hållbart då. Det går inte att leva ett liv hemma och ett annat liv på jobbet. Det är en grundsyn jag har. Men det går långsamt. Sten Forsberg talar till och med om ett misslyckande. – Politikerna. Myndigheterna. Vi har misslyckats med att skapa en stabil marknad för förnybart. Vi står och stampar. Ingen vågar ta det avgörande steget. Konsumenternas dom är hård. Dieselskandalen en chock I september förra året var Sten Forsberg som vanligt på Frankfurtsalongen där Volkswagen och andra biltillverkare visar upp nya modelMer dialog idag I efterhand visade det sig att skandalen inte påverkade orderingången för Volkswagen i Sverige. Tvärtom ökade den. – Vi reagerade kraftigt när det blev känt. Vi var offensiva och ville ställa allt tillrätta. Men visst naggade det på vårt förtroende. Å andra sidan: Inget företag kommer nu att ifrågasättas och granskas så hårt som vårt. Det förstår vår personal. Det tror jag också är en trygghet för våra kunder. Konstigt nog kan vi därför komma stärkta ut ur detta, ett bättre företag, ett företag 2.0. Sten Forsberg är övertygad om att dieselskandalen kommer att förändra den tyska jättekoncernen och dess närmare 600 000 anställda som tillverkar mer än 21 000 bilar om dagen. – ”Dieselgate” skapades i en mycket auktoritär organisation. Nu tror jag på en kulturrevolution. Det är skillnad på hur det är i dag mot för ett år sedan. Nu är det mer av dialog och lyssnande, säger Sten Forsberg som innan vi skiljs avslöjar vad för sorts bil hans barn föredrar. – Elbil. Barnen älskar den eftersom den är så tyst. När jag och min son hämtar hans fotbollskompisar tycker han det är så häftigt att de inte hör när vi tyst, tyst kommer seglandes. s ENERGIGAS NR 3 2016 9