Energigas 1
Forskning & utveckling Ökat intresse för fordonsg
asteknik Intresset för att använda biogas till fordon ökar. Antalet anläggningar som uppgraderar biogas till fordonsbränslekvalitet i världen har fördubblats på tre år, och nya samarbeten inleds för att främja biogas till fordon. I en rapport från Energiforsk beskrivs och jämförs de tekniker som fi nns i dag. Den biogas som produceras i världen i dag används främst till att producera el i gasturbiner eller gasmotorer. Samtidigt fi nns det en drivkraft att ersätta fossila bränslen i transportsektorn med förnybart bränsle, som till exempel biogas. Intresset för att uppgradera, det vill säga rena, biogasen till fordonsbränslekvalitet ökar därför i många länder. – Det är vanligt att den uppgraderade biogasen används som ersättning för naturgas, till exempel inom industrin eller för uppvärmning. Men intresset för att använda biogas till transporter ökar, säger Kerstin Hoyer på Energiforsk, som tillsammans med företaget Hulteberg chemistry and engineering har tagit fram en rapport om läget för uppgradering av biogas. Kerstin Hoyer Antalet anläggningar ökar Rapporten grundar sig på statistik från totalt 428 uppgraderingsanläggningar. Tyskland är det land som har fl est anläggningar, följt av Sverige. – Dock ser vi att tillväxten är störst på andra marknader i dag, framförallt Storbritannien, Frankrike, Danmark, Finland och Korea, säger Kerstin Hoyer. Statistiken är framtagen för de länder som ingår i IEA Bioenergy task 37, men ett ökat intresse för uppgradering av biogas märks också i andra länder, som till exempel USA, Japan och Kanada. Sverige har länge legat i täten när det gäller uppgradering av biogas till fordon och det är 20 år sedan som de första storskaliga biogassystemen togs i drift år 1996. Först ut var Trollhättan, Uppsala och Linköping med fungerande kedjor från rötning av olika avfall till biogasbussar som kör på den renade biogasen. De följdes snart av fl er och i dag fi nns 59 uppgraderingsanläggningar spridda i landet. Den biogas som produceras genom rötning innehåller, förutom energirik metan, även koldioxid och andra föroreningar. Genom 30 ENERGIGAS NR 3 2016 Tryck i tanken. Intresset för att rena biogas till fordonsgaskvalitet ökar runt om i världen. FOTO: MALIN HOELSTAD Vattenskrubber vanligast Fördelningen av uppgraderingstekniker som används i de 428 anläggningarna. Fysisk absorption 20 Övriga inklusive okända 7 Kryogen uppgradering 1 PSA 72 Membran 88 Vattenskrubber 152 Kemisk absorption 88 188 Sverige med i världstoppen Antal uppgraderingsanläggningar i IEA bioenergy task 37:s medlemsländer. 59 50 29 24 20 13 12 10 10 8 4 1 uppgradering avskiljs dessa från biogasen så att en naturgaslik produkt med minst 97 procent metanhalt erhålls. Flera olika tekniker Den vanligaste tekniken för uppgradering av biogas är fysisk absorption med vatten, så kallad vattenskrubbning, som bygger på att koldioxid löser sig lättare i vatten än vad metan gör. En variant av skrubberteknik är att i stället för vatten använda ett organiskt lösningsmedel som löser koldioxid mer effektivt, i den så kallade Selexol-processen. Vid kemisk absorption används en aminlösning där det dessutom sker en kemisk reaktion så att koldioxid kan avskiljas. Pressure swing adsorption (PSA) bygger på att koldioxid fastnar i små porer vid förhöjda tryck, medan metan passerar igenom. Här används kolonner som utsätts för omväxlande högt och lågt tryck. Den koldioxid som fastnat kan då drivas av och kolonnen återanvändas. Membran kan också användas för att separera metan från koldioxid. Olika gaser har olika genomsläpplighet i de membran som används. Koldioxid passerar lätt medan metan hålls kvar och halten koncentreras. – Vi ser en tydlig tillväxt för membranTyskland Sverige Storbritannien Schweiz Nederländerna Frankrike Österrike Danmark Finland Korea Norge Brasilien Irland