Energigas 1
I korthet Vinjett Seagas bunkrar Viking Grace til
l tusen LNG. Agas bunkerfartyg Seagas har genomfört sin tusende LNGbunkring av kryssningsfartyget Viking Grace. Första bunkringen gjordes våren 2013 då det nybyggda far tyget togs i drift. Rederiet Viking Line ser positivt på såväl LNG-driften som själva bunkringarna. – Vi är väldigt nöjda med att använda LNG som bränsle. Både den tekniska lösningen som Aga utvecklat och den operationella driften har fungerat över förväntan, säger Viking Lines vd Jan Hanses och tillägger att LNG:n även gett arbetsmiljömässiga fördelar utöver de miljömässiga vinsterna. Fortsatt stort intresse Seagas ägare Aga gas är också nöjda och hoppas på fler uppdrag framöver. – Intresset för Seagas, själva bunkringslösning och LNG som marint bränsle är fortsatt stort både i Sverige och från internationellt håll. Vi har en väl fungerande infrastrukturlösning på plats i Stockholm och möjlighet att bunkra fler fartyg, säger Jonas Åkermark, ansvarig för LNG-sjöfart på Aga gas. LNG-bunkerfartyget Seagas är det första i sitt slag i hela världen. Norsk LNG till LKAB Norska Barents naturgass har etablerat sig i Luleå, för att öka försäljningen av flytande naturgas, LNG, i Sverige. Nu ska bolaget bearbeta marknaden mellan Kiruna och Sundsvall, skriver Affärerinorr. se. Tre avtal är redan klara: med LKAB, Skellefteå kommun och Bodens kommun. Fossilfria bussar i Halmstad Från och med den 1 juli kör bussarna i Halmstad med 100 procent fossilfritt bränsle. De förnybara drivmedel som används i stadsbuss trafiken i Halmstad är biogas och RME (rapsmetylester). Målet är enligt Hallandstrafiken att all trafik ska drivas med fossilfria bränslen senast år 2020. Ny LNG-färja döpt i Finland Tallinns nya LNG-drivna höghastighetsfartyg Megastar har döpts vid Åbovarvet av Finlands förra president Tarja Halonen. Fartyget som ska gå mellan Tallinn och Helsingfors beräknas tas i drift i början av år 2017. Seagas förser Viking Grace med drygt 60 ton LNG vid varje bunkringstillfälle, då fartyget ligger förtöjt vid Stadsgården i Stockholm. FOTO: JOHAN OLSSON Gasakuten lämnar över uppdrag Stenungsund. Räddningstjänsten i Stenungsund tog den 1 juni över ansvaret för att hantera incidenter och olyckor med tankfordon som transporterar gasol. Detta har tidigare skötts av den så kallade Gasakuten som finansierats och bemannats av landets bulkgasoldistributörer. Gasakuten har under närmare 30 års tid framgångsrikt hjälpt lokal räddningstjänst med expertkunskap vid trafikolyckor med gasol, både på väg och på järnväg. Inledningsvis kommer Gasakutens personal att vara med och stötta räddningstjänsten i Stenungsund vid eventuella utryckningar. – Att vårt samarbete initieras just i Stenungsund som är ett industrikluster, och där räddningstjänsten redan i dag har hög kompetens och erfarenhet, känns mycket bra, säger Ben Bock, chef för säkerhets- och teknikverksamheten inom Energigas Sverige. – På sikt strävar vi efter att hitta en mer rikstäckande form för denna förstärkningsresurs och även bredda den till andra energigaser, som flytande metan och fordonsgas. Samarbete för LNG i sjöfarten Koalition. Flera stora företag har gått samman för att skynda på införandet av LNG som ett marint bränsle i den internationella sjöfarten, skriver Sjöfartstidningen. I koali tionen med namnet Sea/LNG ingår bland annat Wärtsilä, Carnival Corporation, NYK line DNV-GL och Lloyd’s register. Gruppen kommer stödja utveckling av infrastruktur för LNG-bunkring i stora hamnar, utbilda berörda om möjlig heter och risker med LNG och utveckla globala regelverk för renare fartygsbränslen. Gasturbiner säljs till Kina Svensktillverkade gasturbiner har fått genomslag i Kina. Det är Siemens som har fått sin första order från Kina på fyra gasturbiner av typen SGT-800 tillverkade i Finspång och Trollhättan. Många gasbussar Andel bussar per drivmedel år 2015. Diesel 78,7 % Fordonsgas 16,1 % Etanol 4,0 % Biodiesel 1,0 % El 0,2 % Källa: Sveriges bussföretag ENERGIGAS NR 3 2016 19