Energigas 1
Upphandling Kalmars kossor ger gasbu Med sin nya
trafikupphandling har Kalmar län gått i bräschen för biogas i kollektivtrafiken. Kravet att det ska vara biogasdrift både på långfärdslinjer och i stads trafiken strider mot kollektiv trafikbranschens rekommendationer, men motiveras med samhällsnyttan. Nu kan man äntligen få nytta av all den gödsel som produceras av länets kossor, tjurar och kalvar. V id trafikupphandlingar har trafikföretag och offentliga beställare kommit överens om att rekommendera teknikneutralitet. – Syftet är att vi ska få en rationell, standardiserad och billig kollektivtrafik. Detta tror vi uppnås bäst om man bryr sig mer om vad som kommer ut ur bussarna i form av utsläpp, än vad som kommer in i form av drivmedel, säger Anna Grönlund, vice vd i Sveriges bussföretag, som ingår i Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik – det forum där de gemensamma rekommendationerna tas fram. Men när Kalmar län för två år sedan skulle sätta ramarna för sin trafikupphandling för perioden 2017–2027 valde man att frångå dessa rekommendationer. Biogas i stora delar av busstrafiken blev ett ”skall-krav”. – Vi valde att inte bara titta på den snäva trafikfrågan, utan att se till samhällets behov i stort. För det har vi vunnit respekt. Dessutom blev det inte dyrare än dagens avtal, säger Ulf Nilsson (S), ordförande i Kalmar läns regionsförbund och trafikstyrelse. Samhällsintresset i detta fall säger mu. Gott om nötkreatur Vid sidan av Gotland är Kalmar Sveriges mest nötkreaturs täta län – på tio invånare går det drygt sex kossor, kalvar eller tjurar. I vissa av länets kommuner, som i Borgholm och Mörbylånga på Öland, finns det dubbelt så många nötkreatur som permanentboende. Ulf Nilsson 20 ENERGIGAS NR 3 2016 Återvinning. Kalmar län är Sveriges mest nötkreaturstäta län efter Gotland. Nu ska djurens gödsel tas Den gröna sektorn med jord- och skogsbruk är en av länets viktigaste näringar, med en årlig omsättning på uppåt 12 miljarder kronor. Inslaget av djurhållning är förhållandevis stort. Länets styrande vill gärna att det ska bli ännu större, men för detta sätter stallgödseln stopp. Om bönderna ska kunna expandera sina djurbesättningar måste de minska sin miljöbelastning av fosfor och kväve till den ömtåliga Östersjön. – Det är där biogasen kommer in. Om man rötar och uppgraderar den blöta stallgödseln får man dels ett fossilfritt fordonsbränsle, dels en gödsel som går att förädla för export till andra delar av landet, berättar Per Ålind, som var länstrafikens projektledare för miljökraven inom den nu avslutade trafikupphandlingen. Den byggde på två grundpelare: dels Kalmar läns klimatkommissions beslut att regionen ska vara fossilbränslefri år 2030, dels landstingsstyrelsens beslut att kollektivtrafiken i länet ska vara fri från fossila bränslen år 2020. 40 nya gasbussar Så långt skiljde den sig i ambitionsnivå inte från många andra liknande trafikupphandlingar i vårt klimatmedvetna land. Det unika var särkravet att biogasdrift ska