TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD KOMMENTAR Oplanerat som måste planeras R
EDAN ÅRET EFTER att Handelsbankens första kontor öppnades på Kornhamnstorg i Stockholm, 1871, drabbades Sverige av en av de värsta stormarna genom tiderna, Novemberstormen. En höststorm som med inte fastställd styrka höjde Östersjön med tre meter. Vi kan dock med glädje konstatera att trots Handelsbankens första blåsiga år så har vi under åren, utan större påverkan, ridit ut många stormar både på land och i den finansiella världen. Handelsbanken är i dag börsens äldsta bolag. Under senare tid har stormarna på land som drabbar våra skogsägare blivit allt vanligare. Efter stormen Gudrun 2005 har vi drabbats av inte mindre än fem rejäla stormar. Två år efter Gudrun var ”Kvinna med storm” en vanlig korsordsfråga. Denna formulering är numera utesluten av våra korsordskonstruktörer. När detta skrivs har just den sjätte stormen med kvinnonamn, Ulla, drabbat Storbritannien. Den senaste stormen som Förvisso till fördel för en del och till nackdel för några, men ändå en förenkling. Så trots att Ivar drabbat många kunder långt mycket värre än Dagmar, så är de flesta av aktörerna på den skogliga sidan numera rutinerade och gör en viktig insats för drabbade skogsägare. Mer orolig är jag för hur skogsägarna nu kommer att planera sina oplanerade virkeslikvider och försäkringsersättningar som förmodligen kommer att utbetalas under hela 2014. SOM SKOGSÄGARE hör det till vardagen att hantera oregelbundna inkomster. Man har också fler skatteutjämningsverktyg att använda än många andra enskilda näringsidkare. En del av dessa verktyg kräver dock viss planering före drabbade många av våra kunder hette Ivar – vilket för övrigt många drabbade skogsägare i min närhet också heter. Stormen drabbade södra och mellersta Norrland, och värst drabbades Medelpad och Jämtland natten mot lucia 2013. Många hade liksom jag precis hanterat likviderna och skadorna efter stormen Dagmar 2011 som drabbade flera i samma område. DET MAN KAN KONSTATERA i samband med stormen Ivar var att många aktörer var ”vana” och väl förberedda på att hantera stormdrabbade kunder. Försäkringsbolagen har i många fall förenklat och påskyndat rutinerna och Skogsstyrelsen har omfördelat resurser. Länsstyrelsen som hanterar fornminnen har också bidragit. SCA, den största skogliga aktören i det drabbade området, har tagit fram ett bra informationsmaterial och dessutom förenklat för skogsägarna med en stormprislista fastställd utifrån en genomsnittsmodell. 12 Tillväxt Många aktörer var ”vana” och väl förberedda på att hantera stormdrabbade kunder. utbetalning. Efter stormen Dagmar 2011 konstaterade många av våra 462 kontor att ovanligt många oplanerade intäkter landar på skogslikvidkonton. I några fall har man för sent insett att utbetalning av hela likviden inte ska ske utan att en betalningsplan, i kombination med något annat verktyg för resultatutjämning, borde använts. Detta kräver planering i god tid tillsammans med den som sköter deklarationen. Två bra specialverktyg som finns i bankens verktygslåda är förhöjd insättning på skogskonto och skogsskadekonto som kan användas om vissa villkor uppfylls. Dessa plockar man dock fram tidigast i samband med deklarationen, som för dessa likvider sker under 2015. Så med vår erfarenhet av stormar blir rådet att det blir extra viktigt att planera oplanerade intäkter. STEFAN MATTSSON Regionchef Handelsbanken Skog och lantbruk Mellersta Sverige stma03@handelsbanken.se en se