TIDNINGEN TILLVÄXT 1
GÅRDSFÖRETAGET Jag kunde inte förstå att så många
bönder lade ner så mycket tid och pengar på att tjäna så lite. > gården efter sin far för 26 år sedan. Han är civilekonom och visste inte mycket om lantbruk då. – Jag kunde inte förstå att så många bönder lade ner så mycket tid och pengar på att tjäna så lite. Jag ville inte göra som de gjorde och komma med standardprodukter och vara bunden till en enda stor kund. Jag siktade på att Almnäs skulle bli mer oberoende. Vägen framåt var att försöka göra något mer av gårdens råvaror. Att ysta ost av egen mjölk stämde väl med den tanken. Likaså att tillverka den hantverksmässigt, helt utan tillsatser, och gärna så som den gjorts i gamla tider. Alltså långt ifrån vad man hittar i närmaste mataffär. – Våra ostar ska ha personlig prägel och berätta Almnäs historia. På så sätt använder vi vår vackra miljö för att befästa relationen till kunden. TA OSTEN ALMNÄS TEGEL till exempel, en av brukets tre ostar. Det är en fyrkantig 25 kilo tung pjäs som är inspiggpj p rerad av det handslagna tegel som tillverkats vid Almnäs Bruk. När osten mognar får den en rödaktig yta på vilken avtryck av nakna barnafötter präglats in. Ett sådant avtryck stämplades på varje tegelsten som lämnade bruket och är Almnäs varumärke. MEN DEN FÖRSTA stora omställningen Thomas Berglund införde på Almnäs var att gå över till ekologisk odling och djurhållning. – Det innebar väldigt mycket för oss att lära, och det tog flera år innan allt satt sig. Från början var det ekonomiska avväganden bakom det här valet, men det har passat oss väldigt bra. Gården har tillräckligt med djur och beten för att drivas enligt Kravs regelverk. Och inte bara Thomas Berglund är intresserad av miljöfrågor och resurshushållning utan även hans tre syskon som också är delägare i Almnäs Bruk AB. Alla var beredda att avstå intäkter på kort sikt för att vinna desto mer längre fram, berättar han. – DET EKOLOGISKA har slagit väldigt väl ut. Vi får bättre betalt, och efterfrågan växer, 13 procent upp förra året. Förändringen blev en injektion för oss på – DET ut. V växe ändr Tina Jakobsson förestår kostallet. Hon berättar att kon just kalvat och därför är lite avvaktande. gården. Plötsligt gjorde vi något som folk efterfrågade och hade åsikter om. Det blev också lättare att rekrytera; han fick tag i personer som är ”besjälade av vad de gör”. Nu har gården ett 25-tal anställda och Thomas Berglund ser till att få dem delaktiga i det som händer. Alla, vare sig det är en traktorförare eller en djurskötare, är kapabla att marknadsföra Almnäs, var och en utifrån sina förutsättningar, menar han. – Det handlar egentligen bara om Som ny tillverkare av ost gäller det att dra till sig uppmärksamhet. Det gjorde Thomas Berglund genom att låta tatuera en ost för att ställa ut på mässor som Almnäs deltog i. Han bad om ett konstnärligt motiv och fick en stiliserad dödskalle på Wrångebäcksosten. 32 Tillvä Ti växillväxt 32 illv xt att vara vänlig och tillmötesgående mot besökare, förklarar han. Folk i trakten tillhör så att säga familjen, och vi välkomnar dem hit vid flera tillfällen. GÅRDEN ORDNAR KOSLÄPP, marknader och en konstutställning varje år. Höjdpunkten är ”Öppen gård” på ”födelse