TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT NY SERIE: LÖNSAMHET & TILLVÄ
XT Hur driver man ett framgångsrikt och stabilt företag? Hur håller man koll på sina risker? Vad krävs för att växa? I vår nya artikelserie om lönsamhet och tillväxt börjar vi med affärsplanen – en tydlig beskrivning av vad företaget är och vill göra. Affärsplanen ger företaget struktur Väldigt få av de svenska lantbruken har en nedskriven affärsplan, men de flesta borde ha en. Det finns mycket att vinna på att få jobbet gjort, menar affärsrådgivaren Jonas Nilsson på LRF Konsult i Halmstad. Text Carina Gerken Christiansen Illustration Martin Gradén AFFÄRSPLANEN BESKRIVER företagets resurser, vad man har i hektar, djur och arbetskraft, man beskriver sin marknad, kunderna – allt ska med. Affärsplanen är främst ett internt dokument och inget man visar för kunder. – Man visar skriftligt att man har kunskap och en strategi framåt för sitt företag, säger Jonas Nilsson. Den som söker investeringsstöd måste ha en affärsplan eftersom Jordbruksverket kräver det. Och den som söker lån för en större investering behöver oftast ha en affärsplan att visa upp för banken. Men det finns fler fördelar med att skriva ner på papper det som oftast redan finns i ägarnas huvud, menar Jonas Nilsson. – Finns planen på papper har man samma budskap över tid så att man 24 Tillväxt inte är på olika humör och har olika uppfattning beroende på hur man känner sig. Det blir mer stabilt. Man förmedlar samma budskap till flera olika aktörer och för egen del vet man vad man har tänkt när man tittar efter ett halvår. Men det är inte särskilt vanligt att lantbrukare använder sig av affärsplaner. I alla fall inte skriftliga sådana. CHRISTER SVENSSON på företaget Lilluns Ägg AB, söder om Halmstad, har inte sett något behov av att beskriva sitt företag i en affärsplan. Han har tre anställda och en affärsidé – produktion av ägg – som inte ändrar sig dramatiskt över tid. – Visst har man en plan för hur man ska vidare, man vet vad man vill. Men Ny serie Artikelseriens delar 1. Affärsplanen 2. Ekonomin 3. Riskerna 4. Ledningen 5. Marknadsföringen 6. Strategin man har det i huvudet, säger han och tillägger att det gäller allt på företaget. Han har aldrig skrivit ner något och har inte ens en kalender. – Jag är ingen pappersmänniska, förklarar han. Resonemanget är på inget sätt unikt, enligt Jonas Nilsson. – Att planen finns på pränt, skriftligt, är inte särskilt vanligt. Man har den i huvudet men man har inte satt ner den på papper. Med under tio anställda är det inte alls vanligt. De vet var de har sin marknad och sina kunder, men de har det inte på papper. Om man inte har några anställda ska man ändå ha en affärsplan? – För en mjölkproducent som levererar till Arla gäller det att vara duktig på att producera. Men om de skulle producera nischprodukter kan jag tycka att det är bra att ha gjort en affärsplan. Som ensamföretagare kan man klara sig utan den, men den skapar struktur. Det är lättare att svara för sitt företag när man har den på papper. Vad ska affärsplanen egentligen innehålla? – Ägaren eller ägarna ska beskrivas. Jonas Nilsson Det kan vara resurser som kunskap. Om man har ett gårdsmejeri ska man redogöra för vilken kompetens man har, att man kan marknadsföring, 1 Affärsplanen