TIDNINGEN TILLVÄXT 1
BLÅ SIDORNA I NYHETER OCH TIPS FRÅN HANDELSBANKEN
På Kungsbackakontoret jobbar ett team tillsammans med skogs- och lantbruksfrågor. Från vänster Thomas Landen, företagsrådgivare, Mats Rollof, kontorschef, Lennart Sönnerås, privatrådgivare, och Peter Kihl, ansvarig för större placeringskunder. 5 Fem frågor till Mats Rollof, chef på Kungsbackakontoret i norra Halland. ”Det handlar om att ställa de viktiga frågorna” Mats Rollof är chef på Kungsbackakontoret i norra Halland. Kontoret har satt ihop ett team med inriktning på skogs- och lantbrukskunder. – Det handlar om att ha kunskapen och att kunna ställa de viktiga frågorna när vi möter kunder. Det skapar förtroende, säger Mats Rollof. Text Mikael Gianuzzi 1. Kungsbackakontoret ligger nära en storstad men har ändå skogs- och lantbrukskompetens. Hur kommer det sig? – Vi verkar enligt kyrktornsprincipen som innebär att vi jobbar inom ett specifikt geografisk område. Våra kunder finns inom kommungränsen, sedan kan de äga skogs- eller jordbruksmark över hela landet. – Vår kundkrets utmärker sig på så sätt att vi både har kunder som har skog i kommunen och sedan ligger vi nära Göteborg där de som äger skog inte bor på sin fastighet. De har kanske ärvt marken eller har den som placering. – Vissa kunder driver också ett aktivt 36 Tillväxt skogsbruk och där kan det handla om allt från en enskild näringsidkare till andra som har jättemarker där frågorna blir väldigt komplexa. Det är lägre aktivitet på jordbrukssidan här i norra Halland. 2. Vilka speciella krav ställer det? – Vi har en baskompetens på kontoret och sedan ett regionalt affärsstöd som jobbar med frågorna dagligen. – Det kan till exempel vara en kund som har jobbat ihop en förmögenhet och inte äger skog i dag men vill köpa som placering. Då brukar vi ge vår syn på det och beskriva hur vi jobbar så att kunden får en uppfattning om vad det innebär att äga skog. – Vi tittar på vilka kapitalinsatser som krävs och hur skogen värderas. Vi samarbetar också med LRF Konsult och Skogssällskapet, som kan sitta med vid kundmöten. 3. Vilka trender ser du? – Det är många som har skogsfastigheter i dag som gärna vill köpa till fler och utöka. Vi märker också en efterfrågan från kunder som inte varit inne på skogsmark tidigare som tycker att det är ett intressant och spännande område att gå in på. Jag skulle vilja säga att trenden är att intresset växer. Samtidigt verkar det som att prisbilden är på väg ner efter en lång rad år med stigande priser. Det kan göra kunderna lite försiktiga och avvaktande. 4. I kontorets lokalstyrelse ingår medlemmar från ortens näringsliv. Hur märks inriktningen på skog- och lantbruk? – Medlemmar i styrelsen har skogsmark och är intresserade av skog och jakt. Det gör att de har ett nätverk som vi får ta del av och som gör att vi på ett smidigt och bra sätt kan visa upp våra affärsmöjligheter. Det betyder också att vi har tillgång till ett bollplank med stor expertkunskap. 5. Är medarbetarna på kontoret själva skogsägare? – Ingen äger skog men flera är intresserade av jakt. Är du jaktintresserad är du nära skogsaffären. Där har vi en del beröringspunkter. FOTO: JOAKIM ROOS