TIDNINGEN TILLVÄXT 1
DEBATT SKATTEVERKET: Schablonregeln medför inga b
egränsningar FOTO : BILDARKIVET Urban Rydin, skattechef på LRF Konsult, kritiserade i Tillväxt nr 1/2014 Skatteverkets ställningstagande om rationaliseringsförvärv av skog. Nedan är en replik från Dan Andersson och Peter Lindholm, rättsliga experter, Skatteverket. BESTÄMMELSERNA om rationaliseringsförvärv kan bara tillämpas om skogsbruket på den nya brukningsenheten kan bedrivas mer rationellt. Tidigare krävdes intyg från exempelvis länsstyrelse för att visa att ett förvärv av skogsfastighet utgjorde ett rationaliseringsförvärv. Intygskravet har avskaffats. Därefter har Skatteverket uppmärksammat att i princip alla tillköp av skog har uppfattats som rationaliseringsförvärv utan att de verkliga rationaliseringseffekterna visats. Skatteverket gör bedömningen att detta inte varit lagstiftarens mening. Av förarbeten till lagstiftningen att Sammanframgår att skogsägaren även i dag ska visa att förvärvet är en rationalisering. Risken för att rättsfrågan skulle behandlas olika medförde att Skatteverkets rättsavdelning skrev ett ställningstagande för att klargöra Skatteverkets uppfattning. I dag finns en snårskog av kontrakt inom skogsnäringen. Detta bäddar för tvister där ofta skogsägaren hamnar i underläge. kor som parterna särskilt kommer överens om. Ett branschgemensamt kontrakt vore en bra grund för ännu mer balanserade och tydligare skogliga affärer. *Agreed document - avtal som upprättats av två eller flera organisationer eller företag som företräder partsintressen. KÄLLA: NE.SE SKATTEVERKETS UPPFATTNING är att det inte endast räcker med tillköp av skogsmark för att ett rationaliseringsförvärv ska anses föreligga. Högre krav måste ställas på de rationaliseringseffekter som ska uppnås. De ska vara märkbara och inte alltför begränsade. Ställningstagandet innebär att den som yrkar skogsavdrag på grund av ett rationaliseringsförvärv ska visa de rationaliseringseffekter som uppnåtts. Detta är inget nytt utan visades tidigare normalt med ett rationaliseringsintyg från länsstyrelsen. Ställningstagandet innehåller en MER INFO LÄS MER om ställningstagandet ”När föreligger ett rationaliseringsförvärv av skogsfastighet?” (dnr 131 80453-13/111) på skatteverket.se. fattningsvis har Skatteverket inte infört en begränsning utan definierat en schablonregel som missuppfattats av många i branschen. DAN ANDERSSON OCH PETER LINDHOLM, rättsliga experter, Skatteverket nyhet, avsnittet ”Areal produktiv skogsmark”. Om ett köp av skogsfastighet leder till en brukningsenhet på minst 400 hektar produktiv skogsmark anses det vara ett rationalisegsför ringsförvärv utan att skogsägaren b fö d behöver påvisa rationaliseringseffekter. Skatteverket förutsätter då att stordriftsfördelar uppkommer. Nyheten är en schablonregel. ll en I DE ALLRA FLESTA fall får ställningstagandets avsnitt ”Andra omständigheter” ti ämpas. I detta avseende gäller samma regler i dag som tidigare. Köparen ska visa märkbara rationaliseringsvinster. Debatten efter publiceringen har visat att Skatteverkets bedömning, av marknadens tillämpning av lagregeln, och behovet av ett ställningstagande, var riktig. Debatten berör inte alls rationaliseringsvinster eller själva lagregeln. I stället framförs argument som att möjligheterna till finansiering av skogsköp minskar och att priserna på skogsfastigheter kan påverkas negativt. Skatteverket har, hösten 2013, arrangerat ett seminarium om rationaliseringsförvärv med deltagare från berörda departement och myndigheter. Vår uppfattning efter seminariet var att det fanns en samsyn kring ställningstagandet samt även synen på rationaliseringsförvärv. Sammanfattningsvis har Skatteverket inte infört en begränsning utan definierat en schablonregel som missuppfattats av många i branschen. Tillväxt 7