TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT LÖNSAMHET & TILLVÄXT På gotl
ändska Ejmunds gård är kundrelationen viktigast. Även Johan Mattson med 40 000 slaktsvin om året i Skåne säger att kommunikationen med kunden är helt avgörande. Framgångsrika Saltå kvarn och företaget Oatly håller med. I serien Lönsamhet & Tillväxt, nu med temat marknadsföring, berättar även Ica hur en produkt ska se ut för att platsa i deras sortiment. Relationer viktigast för Ejmunds gård På Ejmunds gård har omsättningen ökat från 100 000 kronor per år till cirka 25 miljoner kronor. Märtha Norman, ansvarig för marknadsföring, berättar om framgången. Text Carina Gerken Christiansen PÅ EJMUNDS GÅRD i Roma på Gotland finns 800 köttdjur som livnär sig i huvudsak på naturbete och vallodling på 500 hektar. Det som gör gården annorlunda är satsningen på livsmedelsbranschen. På Ejmunds har man skapat det som många drömmer om – en rad egna varumärken som finns i butiker över hela landet. Produkterna är bland andra Gotländska köttbullar, TexMex Flakes, Gotländsk hamburgare, Ranch burgers och köttfärs. Förutom det säljs även köttlådor till privat kunder, främst på Gotland och i Stockholm. En lång rad restauranger väljer också att servera kött från Ejmunds. 22 Tillväxt Gården har funnits i samma familj sedan 1862. Nuvarande ägaren Odd Norman tog över 1976. Omsättningen låg då på 100 000 kronor om året. I dag ser siffrorna annorlunda ut med en omsättning runt 25 miljoner kronor om året. TROTS EFTERFRÅGAN OCH stor kundkrets är marginalerna tuffa och gården har inte råd med stora reklamkampanjer. – Vi har en reklambyrå som tog Märtha Norman är ansvarig för marknadsföringen. fram loggan och vepor, men sedan har vi gjort mycket själva, berättar Märtha Norman, som är dotter i huset med planer på att i en nära framtid ta över gården tillsammans med sin man Pontus. – Det här är ett familjeföretag och varumärket är byggt på det. Det blir väldigt personligt, ärligt och öppet, säger hon. Familjen Norman är tydliga med vad de vill att kunderna ska veta. Detta är en gård där djuromsorgen kommer främst. Målet är ett mört kött med extraordinär smak. PÅ EJMUNDS GÅR alla djur på djupa halmbäddar vintertid. De får massage och långa betesperioder under sommarhalvåret. Resan till slakteriet i Visby tar 15 minuter. Djuren åker i samma grupper som de vuxit upp i under hela produktionsperioden. Stress ska inte finnas någonstans i uppfödningen av Ejmunds köttdjur. 5 Marknadsföring