TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT Bulkproducent med kundkänsla
Johan Mattsson föder upp 40 000 slaktsvin per år men har nästan bara en kund, slakteriet i Kristianstad. En stor del av hans tid som företagare går åt till kontakter med kunden. – Jag måste vara attraktiv på marknaden och ha rätt produkt vid rätt tillfälle, säger han. Text Carina Gerken Christiansen Det ska vara en produkt som tillför något extra. Det gäller för oss att hitta den typen av små, väldigt unika produkter som gör lite skillnad. JOHAN MATTSSON TOG över familje gården tre mil norr om Ystad, på gränsen till Österlen, 1991. Efterhand som grannfastigheter blivit till salu har han ökat arealen och köpt till gårdar. I dag har han 15 medarbetare, odlar 1 100 hektar med raps och spannmål och levererar 40 000 slaktsvin varje år under företagsnamnet Bäretofta AB. Johan Mattsson sitter sällan själv på traktorn. Tiden går åt till styrning av företaget, externa styrelse uppdrag och kontakter med kunden minst en gång varje vecka. – Precis som Volvo har kunder så har jag en kund som jag säljer mina produkter till. Vill kunden ha något speciellt och leverans vid ett visst tillfälle är det upp till mig att fixa det. Det spelar ingen roll om du producerar spannmål, grisar eller korv, har du inte rätt korv vid rätt tillfälle så når du ingen framgång, säger han. ÖNSKEMÅLEN FRÅN JOHAN Mattssons kund kan handla om tid för leverans eller leveransvikt. – När de kan sälja sina produkter vill det till att jag kan leverera det de önskar, eller åtminstone försöka så gott det går. Det är ju biologiskt material. Man har en dialog med sina kunder om hur de vill ha det. Med den storlek det handlar om på företaget sker leveranser varje vecka till slakteriet med företagets egen lastbil. Den tid som Johan Johan Mattsson Mattsson lägger praktiskt i verksamheten handlar nästan uteslutande om grisproduktionen. – Vi har 95 procent av omsättningen från djuren så det betyder mycket för mig. Jag lägger min huvudtid på det och går runt i verksamheten ett antal gånger i veckan, säger han. HAN HAR ALDRIG haft någon önskan om att själv skapa egna varumärken och sälja direkt till affärer och konsumenter. – Det är väl egentligen för att jag inte är någon nischproducent med den volym vi har. Vi är bulkproducenter. Han tror att det skulle innebära problem att sälja stora volymer själv. – Då ska man ha egen slaktning och tillverkning av korv och sådant, och det är en helt annan industri än det jag håller på med. Han påpekar också att nischproduktionen med direktförsäljning av egna produkter har dykt upp de senaste fem, sju åren. – När jag började för 25 år sedan var det nästan ingen som höll på med det. Varför tror du att det har kommit? – Det finns en del som är jätteintresserade av det och älskar att ha den kontakten med konsumenten. Men ska man göra det effektivt ska man ha något slags befolkningscentrum i närheten, tror jag. n Tillväxt 25 FOTO: ICA FOTO: SHUTTERSTOCK