TIDNINGEN TILLVÄXT 1
GÅRDSFÖRETAGET Flera av ölsorterna finns nu i Sys
tembolagets ordinarie sortiment. Humlens kottar innehåller ämnen som bryggeriet utvinner beska, smaker och aromer från. >långsamt och har bara lanserat ett nytt öl åt gången för att de som gillar vårt öl ska hinna ta till sig nyheterna. MEN FRAMGÅNGEN BEROR också på tur. I precis rätt tid startade en bryggeri utbildning i grannskapet. – Utan den skolan tror jag inte att vi kunnat rekrytera kompetenta personer hit ut på landet utanför Hedemora. I dag har Oppigårds 14 anställda som sköter ruljansen, och själv kan Björn ägna sig åt att höja blicken. Han vill minska bryggeriets beroende av Systembolaget, dit 90 procent av ölet går. Därför bryggs nu även folköl med tanken att göra varumärket känt hos kedjor som Ica och Coop. De första flaskorna folköl skickas till butiker i Dalarna redan i dagarna. Att sälja ale på export är också på gång, och kan bli ytterligare ett ben att stå på. 32 Tillväxt Även den stora utbyggnaden upptar Björns tid. I närheten står nu stommen till ett 1 900 kvadratmeter stort industrihus som med rejäl takhöjd ska ge plats åt resliga jästankar, vörtpannor och andra apparater framöver. Där ska kapaciteten kunna öka från dagens 1,4 miljoner liter till i första hand 6, 7. Det är en investering på 30–40 miljoner kronor. Så nu ökar ni risken? – Nej, jag tar små risker. Vi bygger i etapper och klarar större delen med kassaflödet, och på sikt behöver vi inte låna mer än en årsvinst. Lånar vi inte mer känns det rimligt. Betonglådan, som han kallar bygget, står på byns gamla fotbollsplan. Förr var den hemmaplan för IK Grim i division sex. Med Björn Falkeströms känsla för sin hembygd kan man gissa att det förr eller senare dyker upp ett öl med det namnet också. n