TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT gården. Ibland lägger vi ut
recept och länkar till restauranger som köper vårt kött. MED RELATIONSMARKNADSFÖRINGEN BLIR många nyfikna på att besöka gården där det också finns en gårds butik. Dessvärre kan familjen Norman inte bemanna den utan besökarna tar sina varor och betalar själva med kort eller kontant. – Vi kan inte göra tvreklam, men än så länge har det gått bra i alla fall. Har man en produkt man kan stå för är det inte så komplicerat att sälja den, säger Märtha Norman. Men helt okomplicerat är det inte att etablera sig i en ny bransch, fylld med regler. – Det är mycket som ska fyllas i när det gäller märkningar på produkterna, det gäller att sätta sig in i det. Är det avskräckande krångligt? – Vi ser det mer som en utmaning. Man måste ha ganska bred kunskap, säger Märtha Norman. Alla gårdens djur slaktas i Visby. Odd och Maud Norman har byggt upp ett framgångsrikt företag på Ejmunds gård. Med denna tydliga affärsidé har familjen gjort den mesta marknadsföringen själva, främst då pappa Odd Norman. – Min pappa är väldigt företagsam och vill träffa folk så han var uppe i Stockholm och gick in i butikerna och berättade om vårt kött. Då var det flera butiker som ville köpa direkt av oss, säger Märtha Norman. På den vägen har det fortsatt. Familjemedlemmarna åker själva till butikerna och ordnar provsmakning. – Det är relationsmarknadsföring. Kunderna uppskattar om bonden själv kommer ut och bjuder på köttbullar. MEN DET TAR inte slut där. Ejmunds gård är också aktiv på sociala medier. – Vi twittrar och uppdaterar Facebook och Instagram. Vi berättar om jobbet på gården, när vårbruket kommer i gång, sånt som händer på Ejmunds Gård AB Odd Norman tog över Ejmunds gård 1976. Han gifte sig 1980 med Maud Ardgren och tillsammans har de barnen Ida, Märtha och Leo. Under bolagsnamnet Ejmunds Gård AB säljs i dag gårdens produkter till butiker och restauranger i hela Sverige. Ejmunds köper tillbaka djurkropparna, som hängs i bilen och körs till styckningsföretaget Grantelius i Farsta i Stockholm. Charkvarorna tillverkas av Svenska Hamburgare i Sävsjö och Sven P. Matkompaniet i Stockholm. En säljare är anställd för att ta upp beställningar från butikerna. Det låter så enkelt men sådana här saker är väl inte så enkla att få till? – Nej, och man måste vara beredd på förändringar hela tiden. Man kan inte luta sig tillbaka och tro att det sköter sig. Till exempel sålde vi konsumentpackat kött, men vi har märkt en förändring hos kunderna. Nu vill de köpa i manuell disk och då har vi fått gå tillbaka till hela detaljer igen och ta bort småförpackningarna. Framtidsplanerna inbegriper en ny produkt, en korv på nötkött, och en utbyggnad av gården till 1 000 djur. n Tillväxt 23 FOTO: EJMUNDS GÅRD