TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT Oatlys marknadsföring har få
tt bra genomslag. Oatly kör med ”hemmagjord” reklam De flesta som gör reklam vill att den ska se proffsig ut. Men varumärket Oatly har gjort tvärtom med reklam som ser hemmagjord ut. Text Carina Gerken Christiansen LARS ELFMAN PÅ reklambyrån Forsman & Bodenfors i Göteborg är en av personerna bakom varumärkets nya uttryck. Varför ser reklamen ut som om den är gjord hemma vid köksbordet? – Vi tyckte att det skulle finnas en tydlig röst bakom varumärket och att det skulle synas att det var riktiga människor bakom med mycket tankar och åsikter om hälsa och hållbarhet. Den design som Oatly hade tidigare kändes som storföretag och väldigt osvensk. Få hade koll på att det var en svensk innovation att göra en dryck av havre. Men det handlar väl också om att nå en viss målgrupp? – Målgruppen är alla människor. 26 Tillväxt Lars Elfman Förut var det mer matintoleranta och allergiker som köpte. Det var mer läkemedel över det, det kändes som ett kosttillskott som man använde för att det inte stod rätt till med hälsan. Nu är det mer öppet för alla. Vi vill nå ut till den stora massan, men har kvar fot fästet i miljö och veganrörelsen. Det ska kännas öppet, trevligt och glatt. Hur kom ni på att det skulle se handskrivet ut? – Det är mycket tycke och smak. Det är ett uttryck som jag tycker om mycket själv. Vi har inte varit så beräknande. Tycker vi om det har vi kört. Har det fungerat? – Ja, jättebra. Man kan se det på den gamla gruppen som alltid gillat Oatly, på veganbloggar och så. Sedan har det avspeglat sig i försäljningen, nya grupper har upptäckt Oatly på grund av det grafiska uttrycket, reklamen i tv och så historien med Svensk Mjölk i höstas, att vi blev stämda av dem. Har det hjälpt försäljningen? – Ja, det tror jag absolut. Vi såg verkligen att det tog fart med sökningar på Google. Den allmänna kännedomen om Oatly stack i väg där i samma veva. På övriga europeiska marknader har vi också haft en positiv utveckling. n FOTNOT: OATLY ÄGS AV PÅGENGRUPPEN, INDUSTRIFONDEN, ÖSTERSJÖSTIFTELSEN, GRUNDARNA, PRIVATPERSONER OCH ANSTÄLLDA. FOTO: YOUTUBE/OATLY FOTO: YOUTUBE/OATLY