TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT Saltå kvarn konverserar med
kunderna Trägen vinner, kan man säga om Saltå Kvarn, som är ett av Sveriges mest kända ekologiska varumärken. Stenkvarnen i Järna söder om Stockholm har malt ekologisk spannmål i mer än ett halvt sekel. Text Carina Gerken Christiansen FÖR 50 ÅR sedan låg inte ekologiska livsmedel överst på inköpslistan hos den breda allmänheten. Men tiderna förändras och i dag finns Saltå Kvarns havregryn och mjölsorter på Coop i hela landet. Susanne Skånberg är marknads och kommunikationschef på Saltå Kvarn. – Vi står på tre ben. Vi har egen produktion av kvarnprodukter, ett bageri och ett affärsområde som heter Mat från hela världen. Det som binder ihop det är att allt är ekologiskt. Just nu ser vi en otroligt stor efterfrågan på marknaden. KOMMENTAR Lägg örat mot marknaden NÄR MAN GOOGLAR ordet ”marknadsföring” får man via Wikipedia veta följande: ”Marknadsföring omfattar alla de aktiviteter ett företag utför på marknaden, till exempel val av produkt att sälja, val av målgrupp, prissättning etc. Marknadsföring handlar också om att definiera och ta fram erbjudanden som svarar mot behoven, möter utmaningarna och skapar kundvärde. Det omfattar också arbetet med att positionera sina produkter på marknaden. Till sist omfattar marknadsföring att kommunicera erbjudandet, konkretisera värdena och, som en del i säljarbetet och i den fortsatta kundrelationen, säkerställa att förväntningarna infrias.” Redan när man beslutar sig för att Som lantbrukare eller skogsägare är det lätt att tänka att det bara är de som inriktar sig direkt till slutkonsument som behöver fundera på marknadsföring. producera något måste man därför ha klart för sig hur målgruppen ser ut – vilka man vill sälja till, vad de är beredda betala och hur man når dem. Som lantbrukare eller skogsägare är det lätt att tänka att det bara är de som inriktar sig direkt till slutkonsument som behöver fundera på marknadsföring. Men slakterier har olika inriktningar och försäljningskanaler. Sågverken har också olika sortiment och kanaler ut på marknaden. En löpande kontakt med olika aktörer kan därför vara en nyckel till framgång. Vad efterfrågas hos slakterierna? Hur påverkas slakterierna av konsumenternas beteenden och krav? Kan jag som producent justera något i den egna verksamheten för att uppfylla kraven? Inför en föryngringsavverkning kan de olika skogsbolagens erbjudanden variera. Deras försäljningskanaler och sortiment kan vara avgörande. När det är dags att återplantera är frågan vad som kommer att efterfrågas om 70–80 år. Det är omöjligt att svara på i dag, men en riskspridning kanske kan vara en väg framåt. Att optimera produktionen avseende effektivitet, volym och kvalitet uppfattas i dag som en självklarhet. Den företagare som också inser värdet av att ha ett öra mot marknaden för både slutkonsument och mellanled kommer troligtvis att vara en attraktiv leverantör och affärspartner. Det är en viktig faktor för god lönsamhet. n LENA LUNDH Regionchef västra Sverige Handelsbanken Skog & Lantbruk lean07@handelsbanken.se Susanne Skånberg Hur märker ni av den? – Vi märker det från konsumenterna, man nöjer sig inte med ett ekologiskt alternativ, man vill ha en bredd och en variation. Hur hanterar ni detta? – Under året har vi bland annat lanserat nya produkter. En apelsinjuice, russinmix och bruna bönor från Öland. Använder ni en reklambyrå? – Nej, vi gör ingen marknadsföring med köpt reklam. Det har vi aldrig gjort. Vi jobbar med konversationsmarknadsföring. Vi vill prata direkt med våra konsumenter. Tar ni hjälp med designen när ni nu lanserar nya produkter? – Ja, vi har en designer, Karin Huber, som vi jobbat med i tio år. Vilka är era konkurrenter? – Väldigt många olika beroende på vilken kategori man tittar på. Vi har 160 produkter. På kvarnsidan är våra största konkurrenter Coops Änglamark, Icas I love Eko och Axfoods Garant. Ni har legat på en jämn omsättning på 155 miljoner kronor under flera år och även uppvisat en förlust. – Ja, vi har legat stilla nu under tre år. Det beror på att vår expansion på Ica inte gick så snabbt som vi trodde och på att bageridelen gått sämre. Men 2014 vände det uppåt igen. Hur har ni uppmärksammat ert 50-årsjubileum? – Vi har lyft fram 44 personer som våra hjältar, till exempel många av de bönder som levererar till oss. n Tillväxt 27 FOTO: SALTÅ KVARN