TIDNINGEN TILLVÄXT 1
INNEHÅLL 28 GÅRDSFÖRETAGET Bryggeriet växer vidar
e Björn Falkeström, vd för Oppigårds bryggeri AB, är landets största bryggare av hantverksöl. Drömmen om att brygga eget öl har blivit verklighet och familjegården i Dalarna har förvandlats till ett växande företag med i nuläget 14 anställda och en produktion på 1,4 miljoner liter öl om året. LÖNSAMHET & TILLVÄXT Marknadsföringen – det allra viktigaste? 22 PROFILEN Annichen vill närmare skogen För Annichen Kringstad, sexfaldig världsmästare i orientering, har skogen alltid haft stor betydelse. Den har varit hennes idrottsarena där hon presterat resultat som få varit i närheten av. Nu är den en källa till rekreation för henne. Att vistas i skogen är viktigt för Annichen Kringstad. Det gör att hon känner sig förankrad i verkligheten. 16 Det spelar ingen roll hur bra ens företag är om man inte har någon kundkännedom. Kunskap om kunden och marknaden är kanske det viktigaste av allt. Vi har kommit fram till avsnittet Marknadsföring i vår serie Lönsamhet & tillväxt. EXPERTPANELEN Vilket år ska försäljningen deklareras? Om man säljer en fastighet i decem35 ber år 1 med tillträde i mars år 2 uppstår frågan när försäljningen ska deklareras. Handelsbankens bankjurist, Charlotta Palm, redogör för vilket skatterättsligt perspektiv som gäller och hur man ska gå till väga. Hon berättar också hur man undviker kostnadsränta. I byggbranschen håller för tillfället ett världsrekord i byggnation höjdledes på att slås. I Bergen i Norge färdigställs hösten 2015 ett 14-våningshus helt byggt i trä. Det ska bli 51 meter högt! OLA JOSEFSSON Regionrepresentant mellersta Sverige Handelsbanken Skog & Lantbruk SID 14 Tillväxt 5 FOTO: TRONS FOTO: EJMUNDS GÅRD FOTO: HÅKAN NILSSON