TIDNINGEN TILLVÄXT 1
GÅRDSFÖRETAGET Oppigårds Bryggeri AB Omsättning:
51 mkr (201408). Vinst: 12 mkr (201408). Antal anställda: 14. Kunder: Systembolaget 90 procent. Försäljning till restaurang utgör 8 procent och sker via externt säljbolag. Gammal släktgård Gården Oppigårds har varit i släktens ägo i omkring 300 år. Föräldrarna överlät fastigheten till Björn och hans bror Per 1991. Elva år senare löste brodern ut Björns del av gården, som är på 120 hektar skog och jordbruksmark. Den senare arrenderas delvis ut till främst bete. Brodern driver entreprenadfirma. hemorten och har valt att låta bryggeriet stanna kvar där även när firman vuxit. Detta trots att loka liseringen ute på landet medfört att han fått investera i både reningsverk och transformatorstation. – Vi har den filosofin att den som dricker vårt öl enkelt ska förstå var det är bryggt och jag gillar starkt att folk numera gärna vill ha en relation till vad de äter och dricker. I linje med det har han låtit grannbyn Turbo ge namn till Oppigårds Thurbo Stout. I samma anda tar företaget emot grupper av besökare som får ta del av hur tillverkningen går till. Så många som ett par, tre gäng i veckan visas runt av Björns fru Sylvia och svägerska Erika Olsson. På lagret väntar 21 000 flaskor Golden Ale på transport till Systembolaget. I BRYGGERIETS BESÖKSRUM sitter diplom och utmärkelser i en lång rad på ett par av väggarna. Förra året blev Björn Falkeström utsedd till ”Årets ölperson” för ölets ”ständigt höga kvalitet” och för att Björn har ”lyft svenskt öl till en helt ny nivå”. – Det är jätteroligt att några av Oppigårds har vunnit många priser för ölets höga kvalitet. landets mest välrenommerade ölkännare tycker det. I motiveringen syftar de på att vi har lyckats bryta igenom med vårt hantverksöl. Vad är hemligheten? – Många menar att allt hänger på receptet, men jag vill poängtera tillverkningsmetoderna. Vi är mer noggranna i vårt arbete än många andra. Hållbarheten är en nyckelfaktor för att kunna tillverka ett stabilt öl som smakar likadant varje gång man dricker det, framhåller han. – Vi har tekniken som ser till att det inte kommer in minsta syre när ölet fylls på flaska; det är många smaker som bryts ner i kontakt med syre. Men de första flaskorna hade dålig kvalitet. – Med bättre kunskap hade vi kunnat undvika många fel. Jag tog illa vid mig av den kritik vi fick men har försökt lära av misstagen. Vi skyndar > Tillväxt 31