TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LÖNSAMHET & TILLVÄXT Ica letar efter ”det lilla e
xtra” Många drömmer om att se sin produkt på Icas hyllor. Men hur tar man sig dit med sin vara? Dan Jacobson, färskvaruchef på Icas huvudkontor, berättar att Ica är ute efter varor som kan tillföra något extra. Text Carina Gerken Christiansen PÅ ICAS FÄRSKVARUAVDELNING i Solna tas besluten om vilka produkter som ska ingå i det centrala sortimentet som Icas 1 321 handlare kan köpa ifrån. Här i Solna väljs varorna ut, avtalen skrivs och inköpspriserna förhandlas med leverantörerna. – Det är många som kontaktar min avdelning, även om leverantörsbasen är rimligt stabil, säger Dan Jacobson. Han betonar att Ica består av enskilda handlare som bestämmer sina egna sortiment och priser i butikerna. – De behöver inte köpa något av oss centralt. De kan välja andra l everantörer om de vill. Det är det som gör Ica unikt. Varje handlare är sin egen företagare. De sätter sitt sortiment efter sin lokala marknad. Det kan vara stor skillnad mellan en butik mitt i Stockholm och en butik ute i landet. Varför finns ni då? – Vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser till butikerna som gör att de kan erbjuda konkurrenskraftiga priser till konsumenterna. Det finns en samköpsfördel. Man får väl alltid ett lite bättre pris om man köper mycket jämfört med lite. För små producenter är det dock inte lätt att accepteras som leverantör 24 Tillväxt Varje Icahandlare är sin egen företagare och bestämmer över sitt eget sortiment. av Ica centralt. – Det normala är att de små vänder sig till den lokala Icabutiken i sin närhet. Då får de en första indikation på om produkten bör vara med över huvud taget. DAN JACOBSON SÄGER att handlarna är mycket intresserade av att hitta lokala produkter. Men de enda som egentligen kan utvärdera produkten är förstås konsumenterna. Om det visar sig att produkten går hem lokalt kan producenten välja att öka produktionen och utöka marknaden. En kontakt med Ica centralt kan bli nästa steg. – Vi funderar då på om vi vill göra produkten tillgänglig för alla 1300 butikerna. Dan Jacobson Det finns vissa utvalda mindre leverantörer som trots allt skrivit kontrakt med Ica centralt. En del av de produkterna säljs under Icavarumärket ”God smak från”. – Vi har små leverantörer, till exempel rökta produkter från Vindelns rökeri, 5–6 mil från Umeå, säger Dan Jacobson. Även det lilla bageriet Södervidinge utanför Kävlinge i Skåne levererar till Ica centralt. – Det ska vara en produkt som tillför något extra. Södervidinge har en vetelevain och en råglevain som är hantverksmässigt gjorda med surdeg och så. Det gäller för oss att hitta den typen av små, väldigt unika produkter som gör lite skillnad, säger Dan Jacobsen. n