Struktur- och investeringsfonder 2020 1
Bilaga 1: Regionala strukturfondsprogrammen och N
ationella regionalfondsprogrammet 2020 Regionala strukturfondsprogrammen och Nationella regionalfondsprogrammet, beviljade projekt 2020 Programområde Projekt Småland och Öarna Unika historiska Kalmar län Projektägare Kalmar kommun Projektbeskrivning Projektets övergripande mål är att kulturarvet ska vara samordnat och synliggjort. Utvecklingen av kulturarvet ska ge länet ökad attraktivitet och små och medelstora företag ska öka sin konkurrenskraft. Det ska ske genom utveckling av och samverkan med aktörer inom kulturarv och besöksnäring. Genom att synliggöra värden, öka tillgängligheten och utveckla platserna kommer projektet att lyfta det rika utbudet av kulturhistoriska platser och personer i Kalmar län och skapa positiva effekter för besökare, kommunerna och regionen. Projektet Unika historiska Kalmar län bygger på det arbete som genomförts i projektet Unika historiska Kalmar Öland under 2017-2020. Det projektet har tydliggjort behovet en tydlig inriktning på att få kulturarv och besöksnäring att samarbeta och samverka. Corona-sommaren 2020 har stärkt denna uppfattning och visat hur kultur och natur attraherar breda målgrupper. Genom att små och medelstora företag inom besöksnäring och kulturarv bättre nyttjar kulturarvets potential i affärsutvecklingen kan de öka omsättning och sysselsättning. Det innebär en stärkt konkurrenskraft för besöksnäringen i regionen och ökar attraktiviteten både för bofasta och besökare. Flera av kulturarvsplatserna saknar infrastruktur eller bemanning, många har ett för brett utbud som är svårt att paketera och de säljs inte som en helhet. Medborgarna har inte kunskap om kulturarvet och potentialen är inte synliggjord för näringslivet. För att lösa problemet med kulturarvets samordning och synliggörande utgår projektet från behoven hos kulturarvsaktörer, destinationsbolag och besöksnäring. Målsättningen för aktiviteterna är att skapa långsiktiga och hållbara samarbetsformer som genererar ett ökat intresse, tillgängliga och kvalitativa möten med kulturarvet för besökare och invånare. Det ska bidra till ett starkare varumärke för regionen, skapa besöksanledningar, stärka näringens möjligheter till affärsutveckling, engagera kulturarvets aktörer och kunskapsutveckling för besökare och invånare. Samverkanspartner Kalmar läns museum Målprogram Investeringa r för tillväxt och sysselsättni ng Insatsområde Att öka konkurrenskraf ten hos SMF Tematiskt mål Att öka konkurrenskraf ten hos SMF, inom jordbruket (för Ejflu) samt inom fiske och vattenbruk (för EHFF) Start- och slutdatum 2020-09-08-2023-04-30 Län som omfattas Kalmar EU-stöd (SEK) 5 450 408 Mellersta Norrland Förstudie hållbar filmproduktion i Västernorrland Scenkonst Västernorrla nd AB Förstudiens syfte är att undersöka hur filmnäringen i Västernorrland kan bli mer internationaliserad, undersöka förutsättningarna för att profilera sig som en grön filmregion samt undersöka vilka vidare affärsutvecklingsinsatser filmnäringen i Västernorrland behöver för att stärkas. Inga samverkansparte r Investeringa r för tillväxt och sysselsättni ng Att öka konkurrenskraf ten för små och medelstora företag Att öka konkurrenskraf ten hos SMF, inom jordbruket (för Ejflu) samt inom fiske och vattenbruk (för EHFF) Mellersta Norrland Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0 JämtlandHärjedalen Turism Jht Ekonomisk Fören Förstudien "Besöksnäringens roll för regionala utveckling" (JHT/Etour 2020) bekräftade besöksnäringens mycket stora betydelse i Jämtland Härjedalen. Samtidigt är besöksnäringen den näring som drabbats hårdast av covid-19-pandemin. Det finns därför ett stort behov av ett brett hållbarhetsarbete, socialt, miljömässigt och ekonomiskt, inför en oviss framtid. Primär målgrupp är regionens små och medelstora företag, SMF, inom besöksnäringen. Sekundär målgrupp är företag i övrigt som är beroende av en stark besöksnäring, de lokala destinationsorganisationerna samt samhället i stort i och med näringens stora betydelse. Bland aktiviteterna ingår utveckling av forskningsbaserad och annan kunskap avseende förändringar i omvärld och trender även internationellt och utveckling av modeller för att beskriva näringens mjuka värden. Ökad kunskap ska ligga till grund för insatser inom bl a produktutveckling, utveckling av affärsmodeller och finansieringsformer för ökad stabilitet, ökad lönsamhet och konkurrenskraft. Naturen som arena och kulturarvet som grund för besöksnäringen och de behov av samverkan och utveckling som finns inom de områdena ges ett särskilt utrymme liksom de särskilda behov som finns hos de företag som finns i de mindre destinationerna. På kort sikt ska projektet ge effekter på företagens konkurrenskraft genom en ökad förmåga att möta nya behov och se nya möjligheter. På längre sikt ska företagens och besöksnäringens utveckling stärkas på ett ur alla perspektiv hållbart sätt. På så sätt stärks näringens förmåga ytterligare i dess roll att locka besökare, bidra till inflyttning och kvarstanning av arbetskraft och kompetens och även till andra näringars och hela samhällets utveckling. Projektet pågår mellan januari 2021 och februari 2023 och leds av Jämtland Härjedalen Turism, JHT i nära samarbete med bl a Etour vid Mittuniversitetet, handelskammaren Mittsverige, Peak Region AB och en rad andra aktörer som redan knutits till JHT genom den påbörjade Masterplan turism Post Corona. Inga samverkansparte r Investeringa r för tillväxt och sysselsättni ng Att öka konkurrenskraf ten för små och medelstora företag Att öka konkurrenskraf ten hos SMF, inom jordbruket (för Ejflu) samt inom fiske och vattenbruk (för EHFF) 2021-01-04-2023-04-30 Jämtland 3 305 719 2020-10-01-2021-06-30 Västernorrland 400 000