Struktur- och investeringsfonder 2020 1
Storytelling i platåbergsland skapet GRÄSTORPS KO
MMUN Projektet Platåbergens Geopark jobbar för att etablera Sveriges första Unesco Globala Geopark i platåbergslandskapet i Västergötland. Vi ansöker om stöd för att utveckla turistnäringen (sprida turistinformation och få fler besökare till landsbygden) i platåbergslandskapet i Västergötland. Vi vill utveckla platåbergslandskapet som besöksmål genom att satsa på storytelling, som verktyg för att berätta om det unika natur- och kulturarv som finns i Platåbergens Geopark. Syftet är att: • Marknadsföra platåbergslandskapet som en enhetlig destination • Synliggöra det attraktiva värdet i platåberglandskapet • Utveckla platåbergslandskapet till ett starkt besöksmål • Sprida kunskap om platåbergslandskapet – geologi, naturgeografi, biologi, kulturhistoria • Göra platåbergen synliga och visuellt åtkomliga för en bred allmänhet, och därmed öka antalet besökande i området Det är tre satsningar inom Platåbergens Geopark som vi söker stöd för inom ramen av landsbygdsprogrammet (se närmare beskrivning nedan): 1. Utveckling av storytelling som koncept 2. Digital plattform – hemsida & sociala medier 3. Skyltar Krummenäs - miljövårdande skötsel Bo Thure Hermansson Utveckla natur- och kulturmiljövärden. Se bilaga Västra Götalands län Främja lokal utveckl ing på landsby gden 1 176 120 Västra Götalands län Återstä lla, bevara och förbätt ra den biologi ska mångfal den Maritim service och besöksnäring i Västra Götaland VÄSTRA GÖTALANDS LÄNS LANDSTING I VG pågår pilotprojekt Hållbara platser-Samverkan för Regional Serviceutveckling 2016-2019. Projektet syftar till att hitta samverkansformer och metoder för att stärka platser med vikande service. I projektet samverkar olika förvaltningar i regionen. Västarvet är en av de regionala verksamheter som kopplats till projektet. Västarvet arbetar samtidigt tätt tillsammans med Västsvenska Turistrådet i utveckling av Västsveriges natur- och kulturturism. Sambandet mellan besöksnäring och Serviceutveckling har därmed blivit allt tydligare. Under arbetet har det också blivit tydligt att kommersiell service och besöksnäring växelverkar och den potential som finns hos servicegivarna inte till fullo utnyttjas i besöksnäringen och att servicegivarna i flera fall inte anpassat sitt arbetssätt och sin affärsmodell efter att även turister är kunder. Det är också tydligt att servicen är för gles i de områden där besöksnäringen utgörs av vandrare, paddlare och båtburna. Ett exempel är Dalsland där Dalslands kanal den fantastiska sommaren 2018 firat 150 år samtidigt som områdets Outdoor-turism marknadsförs mot utländska målgrupper. Antalet gästande båtar och besökare i området har varit större än på många år. På plats möts besökarna av gles service och outvecklade tjänster. Slussning kräver kontanter, för att handla behöver man stressa för att hinna fram till en av de få butikerna i området. Det är en servicenivå som är anpassad efter hur friluftslivet fungerade för 30 år sedan. Inte efter hur dagens ofta kapitalstarka turister med krav på god service vill tillbringa sin semester i Sverige. Det får effekten att resurser från besöksnäringen som skall stärka lokalsamhället inte blir så stora som det vore möjligt. Samtidigt är besöksnäringen helt beroende av servicegivarna och en fungerande infrastruktur inom service. Butikernas roll är viktig eftersom de är de mest tillgängliga Skogens miljövärden Jakob Berggren Sköta natur- och kulturmiljö Västra Götalands län Främja lokal utveckl ing på landsby gden 1 119 250 16 879 Norrbottens län Återstä lla, bevara och förbätt ra den biologi ska mångfal den Kulturlämninga r från den gamla gruvdriften. Bo Jonny Svensson skogens miljövärden Värmlands län Återstä lla, bevara och förbätt ra den biologi ska mångfal den Arena Samernas LTU Business AB Förstudie avseende utveckling av en miljö/struktur, där samer och samiska entreprenörer som vill och kan utveckla sin idé eller företag får möjlighet att utvecklas utifrån samiska traditioner. Syfte med detta projekt är att i en förstudie: - identifiera behov och resurser avseende kompetensutveckling, bygga nätverk av kompetenser, finansiärer, mentorer, rådgivare mm. - förutsättningar för att nyttja de olika former av företagsstöd som finns i samhället utifrån inriktning/fokusområde - utveckla samverkan med forsknings- och utvecklingsresurser för att ta del av den kompetens som utvecklats och att öka tillgången till kompetensutveckling Målsättningen är att förstudien skall visa på hur behovet ser ut inom bl.a fokusområden som kompetensutveckling kring affärsutveckling, stöd i tidiga skeden (Kuvös/inkubator), finansiering, bygga nätverk, utveckling av mentorskap för affärsstöd eller annat som kommer fram under arbetet med sakkunniga. Skapa kunskap och förståelse om det samiska samhället och kulturen i de strukturer som finns runt företagen och tillsammans ta fram underlag till ett genomförandeprojekt utifrån hur behoven ser ut med en gemensam målbild och med eventuellt några case för att stärka och få en ökad förståelse för samisk Norrbottens län Främja diversi fiering , skapand e och utveckl ing av nya småföre tag och arbetst illfäll en 276 440 11 980 15 667