Struktur- och investeringsfonder 2020 1
Bilaga 1: Regionala strukturfondsprogrammen och N
ationella regionalfondsprogrammet 2020 Regionala strukturfondsprogrammen och Nationella regionalfondsprogrammet, beviljade projekt 2020 Programområde Projekt Nationella regionalfondsprogrammet Fas 1 Glasriket - en attraktiv destination för husbilsturisten Projektägare AB Glasriket En Aktör För Regionens Utveckling Projektbeskrivning Coronapandemin har slagit hårt mot Glasrikets besöksnäring, framförallt under våren samt inledningen av sommaren 2020. Det finns en stor osäkerhet för hur hösten 2020 samt den tidigare delen av säsongen 2021 kommer se ut. Antalet husbilar har stadigt ökat i Sverige och förväntas att öka än mer på grund av Coronapandemin. Idag är Sverige på en 2:a plats vad gäller husbilstäthet per capita i Europa. Husbil uppfattas som ett tryggt sätt att resa vilket gör att målgruppen husbilsturisten inte är lika känslig för just en pandemi. Detta ska Glasrikets näringsliv dra nytta av. I projektet Klimatsmarta resor i besöksnäringen arbetade Glasriket med att ta fram turförslag som innehåller ett brett spektra av besöksmål. I samban med Coronapandemin arbetade man med temat På Tur i Glasriket - på egen hand i egen takt. Delar av det arbetet ska vidareutvecklas direkt mot husbilsturismen. För att stärka upp Glasrikets näringsliv inom besöksnäringen vill man öka destinationens kunskap samt mognad vad gäller att ta emot husbilar. Husbilssäsongen är längre än den klassiska sommarsemestern samtidigt som det även är en köpstark målgrupp. Då Glasrikets egna primära målgrupp är i åldern 50+ så stämmer den väl överens med den målgrupp som husbilsägarna till största del består av. Idag består besökarna till stor del av dagsbesök, eller besök i samband med genomresa, där besökaren åker till ett begränsat antal besöksmål. Projektets syfte är att stimulera besökaren att både stanna längre samt besöka fler besöksmål. På så sätt blir det fler näringsidkare som kan dra ekonomisk nytta av de besökare som kommer till Glasriket. Projektet skall även stärka Glasriket och dess näringsliv vad gäller att bli ett attraktivt resmål för husbilsturisten för att på så sätt locka fler besökare i den växande målgruppen. För att bli ett attraktivt resmål för husbilsturisten behöver Glasrikets näringsliv få en bättre kännedom om husbilsturistens behov och beteende. Få förståelse för vilka faktorer som avgör när husbilsturisten väljer resmål för sin resa. Dessa faktorer behöver kartläggas och förmedlas. Inom projektet skall ett digitalt verktyg tas fram, just för att stimulera målgruppen husbilsägare i att stanna längre och göra fler besöksmål. Det digitala verktyget skall ha kopplingar till de stora plattformarna som idag finns. Detta går hand i hand med projektet Det digitala lyftet. Husbilsprojektet skall stimulera det arbetet som pågår i Det digitala lyftet. Inom projektet ska man även kartlägga den fysiska infrastrukturen som behöver utvecklas vilket gäller bland annat hantering av husbilens avfall samt tillgänglighet till ställplatser. Projektet kommer dra nytta av samt även stärka projekten Glasriket på tillväxt, Klimatsmarta resor i besöksnäringen samt Det digitala lyftet. Vi kommer ta del av den kunskap som finns inom dessa projekt för att ha det som en utgångspunkt. Husbilsprojektet kommer ta vissa delar vidare och skapa incitament för Nationella regionalfondsprogrammet Fas 2 Glasriket - en attraktiv destination för husbilsturismen AB Glasriket En Aktör För Regionens Utveckling I Fas 2 i projektet Glasriket - en attraktiv destination för husbilsturismen kommer man praktiskt börja arbeta med det digitala verktyg som tagits fram i Fas 1. I nära samverkan med Glasrikets näringsliv inom besöksnäringen, samt kommuner och regioner, utveckla destinationens mognas för att bli ett attraktivt resmål för husbilsturismen. Genom individanpassade tur-förslag locka besökaren att stanna längre i Glasriket samt besöka fler besöksmål. Vilket ska generera fler kunder till Glasrikets näringsliv. Arbetet med näringslivet som startades i Fas 1 kommer under Fas 2 fortsätta och gå över till mer konkreta lösningar för att förbättra både de fysiska och digitala förutsättningarna för att Glasriket skall bli en mer mogen husbilsdestination. Under Fas 2 pågår även insatser vad gäller marknadsföring för att locka målgrupperna att resa till Glasriket och stanna längre än vad som först var tänkt. Nationella regionalfondsprogrammet Kultur och turism för ökad attraktionskraft Sörmlands Turismutveck ling AB Övergripande mål är att genom projektet skapa en hållbar samarbetsmodell för stärkt konkurrenskraft inom klustret kultur, som bidrar till en långsiktig förändring inom den offentliga regionala främjarstrukturen. Projektets mål är att förutom att skapa och stärka en samarbetsmodell för klustret kultur, bidra till en långsiktig förändring inom det offentliga. Projektet ska ta höjd för att den offentliga strukturen ställer om för att bättre hantera företag inom kulturella och kreativa näringar och besöksnäringen. Det innebär att projektet även ska bidra till att svara på vilka förändringar som måste till i kommuner och region, och bidrar på längre sikt till en modell som kan användas nationellt. Ökad affärsnytta och konkurrenskraft inom KKN, besöksnäringen och kringliggande näringsliv ger ökad samhällsnytta och ökat antal arbetstillfällen. Projektet ska öka graden av självfinansiering inom KKN och besöksnäringen, öka kunskapen kring dessa näringar hos det offentliga främjarsystemet, för att ytterligare påvisa kulturens värdeskapande, som stärker attraktionskraften för kommuner och regioner. Då många aktörer inom både besöksnäring och de kulturella och kreativa näringarna har en relativt låg omsättning samt lönsamhet, finns det stora möjligheter för dessa aktörer och företag att utvecklas inom dessa områden. En stor utmaning är självfinansiering och ekonomisk uthållighet i verksamheten. Genom projektet stärks företagens konkurrenskraft och regionens attraktionskraft. Samverkanspartner Inga samverkansparte r Målprogram Investeringa r för tillväxt och sysselsättni ng Insatsområde Öka små och medelstora företags konkurrenskraf t Tematiskt mål Att öka konkurrenskraf ten hos SMF, inom jordbruket (för Ejflu) samt inom fiske och vattenbruk (för EHFF) Start- och slutdatum 2020-10-01-2021-02-28 Län som omfattas Kalmar, Kronoberg EU-stöd (SEK) 751 924 Inga samverkansparte r Investeringa r för tillväxt och sysselsättni ng Öka små och medelstora företags konkurrenskraf t Att öka konkurrenskraf ten hos SMF, inom jordbruket (för Ejflu) samt inom fiske och vattenbruk (för EHFF) Inga samverkansparte r Investeringa r för tillväxt och sysselsättni ng Öka små och medelstora företags konkurrenskraf t Att öka konkurrenskraf ten hos SMF, inom jordbruket (för Ejflu) samt inom fiske och vattenbruk (för EHFF) 2020-10-01-2023-02-28 Södermanland 1 499 796 2021-03-01-2023-04-30 Kalmar, Kronoberg 1 040 000