Struktur- och investeringsfonder 2020 1
Ung & Kultur Utveckling Hälsingebygd en LAG-ägt p
araplyprojekt där delinsatserna är tänkta att stärka barn, ungdomar och unga vuxna i vårt Leaderområde genom upplevelser av- och delaktighet i kulturella arrangemang, kunskap om traditionellt hantverk och gränsöverskridande samarbeten för utveckling av vår kultur & kulturarv. Projektet består av delinsatser inom vårt insatsområde 6. Kultur & Kulturarv där privatpersoner eller organisationer kan söka medel som syftar till och/eller bidrar till måluppfyllelsen för indikatorerna inom insatsområdet. Vi kommer att upprätta ansökningshandlingar och förfaringssätt för att bedöma inkomna ansökningar. Vi kommer även att marknadsföra möjligheten att söka dessa medel genom att projektledaren för paraplyprojektet bearbetar föreningslivet samt via aktiv närvaro (bla annonsering) på sociala medier, då målgruppen är barn, ungdomar och unga vuxna. För att på ett bra sätt kunna stödja sökanden, arbeta med marknadsföring av möjligheten att söka stödet, samt administration och redovisning av delinsatserna kommer vi att anställa en projektmedarbetare/Projektadministratör för paraplyprojektet. Kulturskaperi et Utveckling Hälsingebygd en Genom det LAG-ägda paraplyprojektet "Kulturskaperiet" sätter vi fokus på temat nyskapande kulturella arrangemang och samarbeten i insatsområdet 6. Kultur & Kulturarv i vår strategi. I projektet finns det möjlighet att söka förenklad finansiering för att testa nyskapande kulturella arrangemang och samarbeten - en möjlighet att "stretcha idéerna" och testa något, för bygden, nytt i kultursammanhang. Privatpersoner och organisationer kommer att kunna söka medel för att utföra delaktiviteter som ligger inom ramen för temat i vårt insatsområde 6. Kultur & Kulturarv. Vi kommer att upprätta ansökningshandlingar och förfaringssätt för att bedöma inkomna ansökningar. Vi kommer även att marknadsföra möjligheten att söka dessa medel genom att projektledaren för paraplyprojektet bearbetar föreningslivet, kommunernas avdelning för kultur & fritid samt via aktiv närvaro (bla annonsering) på sociala medier. För att på ett bra sätt kunna stödja sökanden, arbeta med marknadsföring av möjligheten att söka stödet, samt administration och redovisning av delaktiviteterna kommer vi att anställa en projektledare för paraplyprojektet. Ett aktivt och levande Falkängen Hantverkarna på Falkängen Svensk Hemslöjd håller på att förändras, dels därför att synen på den traditionella slöjden och hanverket förändras i takt med influenser från den övriga världen och dels för material och tekniker t ex inom återbruk gör att andra arbetsmetoder finner nya former. Genom bl a SOM-undersökning vid GU vet vi att slöjdare finns över hela landet. Hela 6% ägnar en eller flera tillfällen per vecka åt hantverk eller slöjd. Vi vet också att allt fler vi göra något mer än bara ”lata sig” på semestern. Till Hantverksbyn kommer inte bara de som är hantverks-intresserade utan även vandrare (bl a Pilgrimsleden) cyklister och övernattande gäster från såväl Falkängens vandrarhem, den närliggande campingen och ställplatsen i direkt anslutning till hantverksbyn. Projektets syfte är • att utveckla Falkängens Hantverksby som besöksmål genom att intressera fler att prova på nya och gamla hantverk/slöjdtekniker under kortare eller längre utbildningstillfällen och därigenom stärka Falkängens profil som Hantverksby. Holy Race - att etablera Hällberget som den största ambassadören för en levande Jämtländsk landsbygd Offerdals SK Att utveckla Hällberget till en ny destination för out-door-segmentet genom modern och innovativ marknadsföring, där Holy Race är hjärtat i utvecklingen av Hällberget som destination för vandring och event. Holy Race är till stora delar ett marknadsföringsprojekt, där marknadsaktiviteterna pågår hela året för att skapa attraktion och nyfikenhet att delta i eventet. Syftet med projektet är att genom samverkan mellan två bygder Offerdal och Alsen utveckla Hällberget som ny turistmagnet för vandrare och löpare. ~~Projektet kopplar ihop lokala näringar inom kulturen - rid- och träningsturism, vandring, lokalt mathantverk, musik och kyrkan. I projektet samarbetar Krokoms pastorat, kommunen, Wången, matentreprenörer, bygdegårdarna, Hej Främling och idrottsföreningar.~~Holy Race visar vägen för nytt entreprenörskap i kombination med själs- och idrottsupplevelser med gemenskap öppnas möjligheterna för nya turistattraktioner och lokala produkter. Målet är att öka besöksantalet/turismen till Hällberget, skapa attraktiva event för bygderna för ökad inflyttning - fler invånare och fler nya företag. Det unika med ett event som Holy Race är att det förenar kultur med idrott och vänder sig till en bred målgrupp - tävlande, motionärer, kultur och musikintresserade, vandrare m fl. Projektet använder lokal kultur, historia och andlighet i marknadsföringen. Holy Race är bygdeutveckling i samverkan. Eventet är ändamålet för innovativ marknadsföring, exempel på innovativ marknadsföring är matkampen, matkorgen som ny produkt, bildkampen m m. ~~I projektet ingår att bygga en plattform för att exponera lokal historia, matkultur, idrott och musik. Med Holy Race får Besöksplats vid Adelswärdska schaktet Föreningen Bersbo Koppargruvor Projektets syfte är att platsen kring gruvlaven över Adelswärdska schaktet (som nu restaureras), ska bli ett attraktivt besöksmål med god förankring i bygden. Projektet kommer att ledas av en styrgrupp bestående av representanter för olika intressenter – markägaren Baroniet Adelswärd, statsarkitekten i Åtvidabergs kommun, Länsstyrelsen, byggnadsantikvarisk medverkan, turistbyrån i Åtvidaberg, Föreningen Brukskultur i Åtvidaberg samt Föreningen Bersbo koppargruvor. Styrgruppen ska hålla i den övergripande planeringen av besöksmålets utformning med avseende på arkitektur, placering i landskapet, funktion och innehåll. I projektet ingår workshops med ungdomar, förskollärare och lärare från närområdet och andra som vill vara delaktiga i utformningen av den stolplada som ska uppföras i projektet. En stolpverkslada ska uppföras i samarbete med barn och ungdomar (8 – 16 år) från ungdomsföreningar i bygden. I stolpladan och i området kring denna skall en utställning uppföras som berättar om platsens historia och om gruvlaven. Denna utställning ska skapas och uppföras av föreningen Brukskultur i Åtvidaberg. Gävleborgs län Främja lokal utveckli ng på landsbyg den Europeiska 200 000 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Gävleborgs län Främja lokal utveckli ng på landsbyg den Europeiska 200 000 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Västra Götalands län Främja lokal utveckli ng på landsbyg den Europeiska 32 173 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Jämtlands län Främja diversif iering, skapande och utveckli ng av nya småföret ag och arbetsti llfällen Europeiska 578 720 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Östergötlands län Främja lokal utveckli ng på landsbyg den Europeiska 245 105 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling