Struktur- och investeringsfonder 2020 1
Bärens Hus ur ett kulturellt perspektiv Bärens Hu
s Ideell Förening Bär har genom hela historien spelat en stor roll för människorna i Norroch Västerbottens inland men det finns mycket lite visat av denna del av historien. Vi vill öka kunskapen om den historiska och kulturella betydelsen bären har haft för att skapa ett intresse och kunskap om de fantastiska råvaror vi har i vår närhet och öka kunskapen om hur vi bättre kan tillvarata och förädla dessa råvaror. På längre sikt tror vi att detta kan skapa ökad sysselsättning i regionen genom att det utvecklas flera högkvalitativa, hälsosamma och lokalt producerade bärprodukter. För att uppnå detta kommer vi att skapa ett nytt besöksmål i form av en utställning om bärens historiska och kulturella betydelse. Kopplat till utställningen kommer det att finnas en interaktiv webbplats för att sprida och inhämta kunskap om bärens historiska och kulturella betydelse och vi kommer också att skapa en samverkansplattform med andra besöksmål i omgivningen för att gynna besöksnäringen i hela regionen. I anslutning till utställningen kommer vi att kunna visa kopplingen till bärbranschen idag då det i samma byggnad finns en modern bärförädlingsverksamhet, Glommersbär. Se bilaga Situationsplan, ritningar och skyltning. För att ta fram material till utställningen kommer vi att göra en inventering av Hushållningssällskapets arkiv, museerna i områdets samlingar, material hos bygde- och byaföreningar i området, skrifter, filmer, foton och liknande som beskriver bärplockning och bärförädling, dokument kring bärplockning, bärtorkning och bärexport, människor i bygdens berättelser och minnen med bäranknytning med mera. Till hjälp med inventeringen har vi ett flertal samarbetspartners så som Hushållningssällskapet Norr & Västerbotten, Virtual Reality i besöksnäringe n (genomförande projekt) ELKINGTON COMMUNICATIO N AB • Ansökans namn Virtual Reality i besöksnäringen (genomförandeprojekt) • Projektidé Besöksmål bygger ofta på att visa upp intressanta historiska miljöer där mänskor tidigare levt och verkat men åskådliggör sällan hur folk där såg ut och agerade. Vi vill råda bot på denna brist genom att utveckla och tillämpa Virtual Reality, VR, som ett sätt att göra miljöerna mera verkliga och levande för besökarna och därmed stärka besöksnärings attraktivitet i Lundaland. Filmade miljöer som innehåller mänskor och visas i 3D och 360 grader i VR-glasögon ökar betraktarens inlevelse och förståelse väsentligt genom att denne förflyttas i tiden och till typiska och/eller dramatiska historiska händelser som utspelats på besöksplatsen. Genom att knyta samman VR-stödda besöksmål spridda över Lundaland kan attraktiva upplevelseturer sättas samman och locka till längre besök och flera andra aktiviteter i området. Den teknik och metodik som utvecklas i projektet kommer därefter att kunna lägga grunden till nya VR-tjänster i området och tillämpas brett på andra besöksmål i och utanför Lundalands gränser. • Bakgrund VR befinner sig i en intensiv utvecklingsfas både innehålls- och teknikmässigt. VR kan betyda olika saker beroende på i vilket sammanhang det tillämpas. Genom nytänkande, avancerad kamerautrustning och inspelningsmetodik har VR-tekniken potential att utvecklas och nya applikationsområden hittas. De flesta besöksmål har ett behov av förnyelse både gällande innehåll, exponering och upplevelseteknik för att locka besökare och få dessa att återkomma. I en Leaderstödd förstudie har fem besöksmål i Lundaland omfattande totalt femton olika miljöer med karaktäristiska och intressanta händelser valts Naturum Sonfjället HEDE FÖRETAGARGRU PP Vårt mål med förstudien som gjorts inom Leader Sjö skog och fjäll, var att komma fram till om det är möjligt att bygga upp ett upplevelsecentrum i Sonfjällsbygden, vilket vi anser att det är. I nedanstående text använder vi oss av Upplevelsecentrum även förkortat UC, men även naturum i vissa delar. Produkten är den samma. Vi kommer att skapa ett upplevelserum i Sonfjällsbygden för att kunna visa upp Sonfjället och dess nationalpark, vår natur, miljö och kultur. Motsvarande till upplevelsecentrum är naturum är enligt naturvårdsverket ett centrum för besökare till skyddad eller på annat vis besöks värd natur eller kulturmiljö. Internationellt kallar man det för Visitor Center. Naturvårdsverkets naturum har en viktig del i att förmedla kunskap om natur och naturvård samt berika allmänhetens friluftsliv och inspirera till att besöka naturen. Naturupplevelser har avgörande betydelse för livskvalitet och rekreation. Besöket ska vara lustfyllt och inspireras till att vistas i naturen. Målgruppen för upplevelsecentrum är allmänheten, i alla åldrar utan några speciella förkunskaper. Vi tänker oss att vårt UC ska rikta sig mot de besökare som väljer att besöka vårt område, såväl svenska som utländska gäster. Fjällturismen ökar hela tiden enligt vad rapporter och forskning visar, och dessa kan behöva söka mer information innan de ger sig ut i naturen. En annan viktig grupp är skolelever. Vi har för avsikt att ha ett nära arbete med skolorna och förskolorna i området för att kunna ta del av utställningen i utbildningssyfte. Vi vill göra våra barn ambassadörer för nationalparken och naturreservaten i området men även göra dem kunniga inom t ex allemansrätten. Vi vill kunna använda UC och det tillhörande Destination Sävelångsbygd en - Hållbara besök hos Nääs & Co LERUMS KOMMUN Vi vill utveckla Nääs Slottsområde till ett hållbart besöksmål samt paketera och kommunicera destinationen Sävelångsbygden. Det är inte bara på kartan, och kring sjön Sävelången, som besöksmålen knyts ihop - utan den historiska kopplingen är förstås en viktig faktor. Nääs Slott är hjärtat och bygden är artärerna så allt hänger ihop i en helhet vilket vi vill förtydliga, förpacka och sälja. Runt sjön verkar idag en mängd aktörer inom besöksnäring, och gemensamt har man bildat Nääs & Co för att kunna förenas i en övergripande samverkansform - och vara den organisation som kan ”stå värd” för upplevelserna på Sävelångsbygden. Målbilden har på intet sätt saknats, men man har inte arbetat operativt efter en strategi innan - något som man vill utveckla nu. Direkt kopplat till verkligheten vill vi skapa en långsiktig professionell affärsmodell vad gäller både verksamhet som kommunikation. Dessutom satsa på kompetensutveckling i arrangörskap och blir en spjutspets i hur man kan underlätta ”hållbara besök”. Fruktbart för såväl företagarna kring sjön, så väl för besökarna som får uppleva mer - och bättre. Vi vill: - Anställa en operativ destinationsproducent - Paketera och kommunicera Sävelångsbygden - Kompetensutveckla arrangörskap och underlätta ”hållbara besök” Norrbottens län Främja lokal utveckli ng på landsbyg den Europeiska 289 000 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Skåne län Främja lokal utveckli ng på landsbyg den Europeiska 474 795 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Jämtlands län Främja diversif iering, skapande och utveckli ng av nya småföret ag och arbetsti llfällen Europeiska 710 000 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Västra Götalands län Främja diversif iering, skapande och utveckli ng av nya småföret ag och arbetsti llfällen Europeiska 1 001 736 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling