Bumsen 1
Du tror att du syns men faktum är att du inte bli
r sedd! Trafiksäkerhetsåtgärder i all ära och för oss oskyddade motorcyklister är de speciellt viktiga men vad syftar man egentligen på? En avgörande aspekt vid att inte drabbas av en kollision med en bilist är naturligtvis att bilisten har upptäckt motorcyklisten. Om detta har man twistat länge i klubben och en del anser att den slutgiltiga lösningen på just detta problem ligger i användningen av en mer eller mindre självlysande/färgglad mc-väst, andra anser att användning av halvljus i kombination med en del andra ljuskällor är det rätta, en tredje grupp förlitar sig helt på ”SMC”-tejpen, d.v.s. man smetar ned hojen med olika former av självlysande tejper och så finns de asfaltsnära typerna som endast litar på det egna omdömet och redan innan motorcykeln startats utnämnt alla bilister till fullständiga idioter, ända tills de bevisat motsatsen. Vem ligger närmast sanningen i detta avseende och klarar sig därmed bäst och längst som motorcyklist? Låt mig redan från början poängtera att dessa raders syfte inte är att bråka eller sabla ned på någon i denna klubb, oavsett hur de är klädda eller hur deras motorcyklar ser ut, däremot att väcka en tankeställare och skapa ett diskussionsunderlag för sommarens turer och att därmed några kanske slipper att bli inblandade i en kollision med en bilist. De som använder färgglad mcväst anser och tror naturligtvis att de syns bättre av andra trafikanter och därmed känner de sig som säkra motorcyklister, men är det verkligheten så i alla lägen eller har de bara vaggat in sig i en falsk trygghet? Motståndarna till väst tycker nog kanske att användningen av väst är lite larvig och dessutom inte gör så mycket nytta som västanvändarna kanske vill tro. Dessutom förtar möjligen användningen av en åtsittande väst, vilket är lämpligt om den inte skall slitas sönder 20 BUMSEN 2 – 2011 av fartvinden vid höga motorvägs- eller Autobahnhastigheter, underliggande materials ursprungliga och tänkta funktion såsom andningsaktiviteten hos skinn men framför allt i ett Gore-Tex-liknande material. Börjar vi nu med synbarheten hos en väst som sitter på en motorcyklist så anser jag själv att den är överdriven i många avseenden. Den senaste ”västdebatten” uppstod efter Ernst H: s kåseri i Bumsen 5/08. Reaktionerna blev omedelbara och i nästkommande Bumsen, nr 1/09, ventilerade några insändare sina åsikter. En av insändarna var Bror Gårdelöf och det intressanta med hans åsikter var egentligen de han kom med i Bumsen nr 4/09. Där beskriver han varför självlysande tejp plötsligt skulle appliceras på hans K 1200 RS. Han hade nämligen kommit på att en väst egentligen inte syntes så bra som både han och förmodligen många andra tror. Detta var en liten aha-upplevelse för honom och borde även så vara för alla andra. Gårdelöf kom i alla fall på detta och hade dessutom kurage att ”erkänna” detta men framför allt delge sin erfarenhet till övriga medlemmar i klubben. Bra! För egen del har jag under mina drygt 40 år som motorcyklist i allra högsta grad verkat för trafiksäkerhet både som privatperson och i mitt yrke som polis (dock inte trafikpolis) och med c:a 25 års utryckningsvana, med allt vad det innebär av att köra i alla former av väder under stressade förhållanden, aldrig varit inblandad i en olycka under utryckning eller under s.k. biljakter. Då gäller det att kunna avläsa ”Svennes” trafikbeteende. Man skall inte tro att polisen blåljus eller sirener hörs särskilt bra. Ett av proven vi gjorde under utryckningsförarkursen bestod i att vi själva utsattes för sirenljuden men först när kollegans skrikande sirener var c:a tio meter bakom den bil man själv färdades i under vanlig landsvägshastighet så hördes de! Hur bra blåljusen syns i dagsljus behövs väl knappast analyseras djupare och av denna anledning använde jag personligen aldrig blåljusen under utryckning under dagtid då de ändå var verkningslösa. Så, om jag som utryckningsförare skulle ha framfört en målad polisbil med blåljus och sirener under dagtid och då på fullt allvar tro att jag syntes av alla i alla lägen, ja då skulle olyckan snart vara framme. Går detta månntro att applicera på mcvästanvändarnas, halvljus med extraljusanvändarnas eller SMC-tejparnas syn på sig själva och att de syns i trafiken? Den 11 april 1969 kunde jag inte bara hämta ut mitt körkort för lätt motorcykel på posten i Västerås utan även plocka ut en spritt ny Zündapp KS 100. Lyckan var total och redan från första metern hade jag bestämt mig för att köra med påslaget halvljus även mitt på dagen, alltså långt innan någon annan överhuvud taget gjorde detta eller det blev lag. Många tyckte nog jag var litet överdriven i mitt säkerhetstänkande men det fick de väl tycka. Jag ansåg i alla fall att jag syntes bättre och under många år hade jag också stora problem med detta under mina färder ute i Europa. I vissa före detta öststatsländer och i Italien blev de helt vilda när man körde med halvljus mitt på dagen och i vissa före detta öststatsländer var det visst förbjudet. Inte ens detta brydde jag mig om och jag är helt övertygad om att halvljusanvändningen räddat mig många gånger från svåra trafikolyckor. Halvljusanvändningen gjorde mig uppenbarligen synlig! Hade en mc-väst gett samma resultat? Numer använder jag halvljus och kurvljus under dagtid på Adventuren. En händelse bara någon vecka senare kunde ha förändrat hela detta lyckorus. Då KS 100:an fortfarande var under inkörning så puttrade jag fram i aprilmörkret med en hastighet av kanske 50-60 km/tim. Hade just lämnat Skultuna och var på väg till Västerås. Vid utfarten från Skultuna kyrka, man har den då på sin högra sida, såg jag att en bil närmade sig huvudleden som jag själv färdades på. Bilföraren stannade sin bil och jag fortsatte min planerade färd men när jag bara hade några meter kvar började han plötsligt köra ut. Min högra fotpinne studsade mot VW-bubblans stötfångare och sedan var det hela över. D.v.s. jag hade en enorm tur att inget värre hände. Varför körde bilisten ut? Han måste uppenbarligen ha sett mitt halvljus i aprilnatten men förväxlade han mig med en moped? Sedan denna händelse litar jag aldrig på en bilist utan räknar helt enkelt med att de inte bara kan, utan även utför den ena dumheten efter den andra i trafiken. Denna misstänksamhet eller skall vi kalla det uppmärksamhet eller att avläsa motståndarens trafikbeteende har definitivt räddat mig många, många gånger från olyckor. Både som motorcyklist och under utryckningskörning i målad polisbil. Hur mycket och vad ser egentligen en bilist av oss motorcyklister? Den frågan kan man säkert diskutera i evigheter och det finns säkert också någon form av vetenskaplig undersökning av sådant, d.v.s. vilka färger som syns mer än andra o.s.v., men faktum kvarstår att många ute i trafiken inte ser eller hör särskilt mycket över huvud taget! – Jag trodde inte att du skulle svänga! – Ja, men jag hade ju för fan blinker påslagen! – Den såg jag inte! Har du tänkt på hur dåligt många körriktningsvisare syns på väldigt många bilar och motorcyklar? Tänkt på detta någon gång och fundera på vad det kan bero. Själv tror jag att