Bumsen 1
frukost. Fortfarande soligt väder med ca 22°C. Fo
rtsätter norrut på M18 som bitvis är mycket dålig. Vid ett tankställe träffar jag en trevlig rysk motorcyklist som är ute på långtouring med sin Yamaha 80-kubikare, vi gör sällskap några mil. Passerar polcirkeln och någon mil därefter lämnar jag Karelen för Barentsregionen med en mycket bra vägstandard. Stannar till i Kanalaksa på en Statoil-mack för att tanka (Statoil har etablerat sig i Barentsregionen med samma mackkoncept som i Norden). Här blir hojen tankad med blyfri 95 oktan och jag får en grillad med bröd och skivad saltgurka i magen. Här kan man dessutom tanka först och betala sedan. Har valt att bo över i staden Montjegorsk som ligger mitt i Barents största gruvdistrikt. Har därför inte några större förväntningar. Har dessutom problem med att hitta till mitt hotell. Till slut får jag hjälp av ett par som inte kan ett ord engelska. Men paret har en företagsam dotter på 10 år som är en hejare på engelska och som fullständigt tar över situationen. Det slutar med att familjen kör före mig genom staden till hotellet. Givetvis avböjs betalning på det bestämdaste, men dottern är överlycklig som fått öva sina engelskkunskaper. Hotellet har ingen egen restaurang utan jag blir rekommenderad ett trendigt kafé i samma kvarter. Trots att man inte kan ett ord engelska filar personalen till en fyra rätters meny med tillhörande vätskeåterställning. Det blir resans bästa middag med en renytterfilé som är i gourmetklass och underbart gott espressokaffe. Frukost med ägg & bacon, blinier med aprikossylt och svart kaffe. Ut på M18 igen, vädret håller i sig med sol och 18°C. Efter Olenegorsk svänger jag österut på en mindre väg mot Lovozero, efter c:a 4 mil mitt i ödemarken dyker en av värdens största militära markradarstationer upp. Fotar anläggningen även om det är på långt avstånd. Tillbaka på M18 och vid 15-tiden åker jag in i Murmansk. Efter påfyllning av bensin, korv med bröd och saltgurka blir det en del cirklande i trafiken innan jag hittar mitt hotell. Passar på att tvätta mina underställ som börjar få alltför mycket karaktär. Ägnar resten av dagen åt att vandra runt i city, där jag bl.a. hittar en staty av Lenin. Naturligtvis blir det en sväng till järnvägsstationen för att fota den genuina miljön. Efter en omfattande frukost (eller var det brunch) åker jag ett varv i hamnen. Åker vidare över ”Kola Bay Bridge” för anslutning till Kirkenes. Vägen mellan Murmansk och Kirkenes är mycket vacker och bra de första 12 milen. Då det är söndag är många ute i naturen för att plocka bär (gissar på hjortron). Första militära kontrollen dyker upp strax före Petsamo-sundet. Den militära personalen kontrollerar mina papper innan bommen åker upp för vidare färd. Tyvärr kan man inte åka in i Petsamo då området ligger i en skyddad zon. 44 BUMSEN 2 – 2011 Åker förbi ett stort pansarregemente med stridsvagnar i långa rader. Helt klart finns det en hög militär aktivitet i området, då NATO:s norra bas ligger endast några mil åt väster. Kommer till staden Nikel som är en riktig skithög. Här bryter man nickelmalm och har ett stort smältverk som är Barentsregionens största miljöbov. Nästa militära kontroll passeras med bommen uppfälld, jag ser militär personal som iakttar mig med kikare i ett vakttorn. Åker några mil utefter den militärt bevakade gränsen (högt staket med sensorer och krattat grus på vardera sidan) fram till den 3:e kontrollstationen. Här blir det ånyo kontroll av mina papper innan jag får åka vidare den sista sträckan upp till gränsstationen Skogsby. Det är lugnt och sansat vid den ryska tull- och passviseringen och när man tittar igenom bagaget skojar vi med varandra. Efter en stund kan jag rulla vidare de sista metrarna till den norska gränsstationen, helt plötsligt är jag på nordisk mark och kan prata svenska med personalen. Hemresan sträckning var: Kirkenes – Inari – Karasjok – Kautokeino – Karesuando – Gällivare – Sorsele – Slussfors – Dikanäs – Gäddede – Östersund – Ljungdalen – Funäsdalen – Särna – Vansbro – Ludvika – Eskilstuna – Nyköping. Övernattning skedde i Kirkenes, Övre Soppero, Klimpfjäll och Oviken. Resans enda regnskur kom strax före Särna. Helt otroligt! Sammanfattning: • Allmänt Antal resdagar: 12 Körd sträcka: 4 718 km Motorcykel: BMW R 1200 GS Däckutrustning: Metzeler Tourance Bensinförbrukning: 246 liter Oljeförbrukning: 3 dl • Att navigera i Ryssland En bra karta är en förutsättning. Har från kartan kopierat och laminerat A4-blad som jag förvarade i tankväskans kartetui. Som stöd använde jag trippmätare och GPS:ens kompassfunktion. • Positiva erfarenheter Inga problem med poliser eller andra myndigheter (kan det bero på att jag kört inom angivna hastighetsgränser eller har jag haft tur?). De flesta ryssar är mycket trevliga och hjälpsamma. • Negativa erfarenheter Sämre vägstandard än förväntat. Rå asfalt i kombination med hög temperatur gick hårt åt däcken, dessutom spårade de dåligt på grovt grus (singel, makadam). Här bör man nog överväga ett däck med grövre mönster, typ Continental TKC80.