Bumsen 1
annars är det samma kläder och skydd jag använder
både sommar- och vintertid. Jag brukar också använda en skoteroverall när jag kör med lösa benskydd och skyddsjacka, är bara mc-stället rymligt så går det lika bra med ett sådant. Det finns också bra skoterställ som håller samma klass som mc-ställen men som är mer anpassade för vinterbruk i skärning och knäppning. Mat och fika i det fria Att ytterligare tänka på vid vinteraktiviteter är att när du vill laga mat ute och inte gör upp eld så är det bara “förgasarkök” som fungerar bra. Rödsprit och gas göre sig icke besvär vintertid. Själv använder jag arméns Optimus 111 (numera Hiker+), ett behändigt litet fotogenkök med kraftig effekt vinter som sommar. Fungerar också bra att ställa under hojen. OBS! på låg värme, för att förvärma motor och olja vintertid. Se dock till att du inte har en kladdig och oljesmetad motor då du bör hålla all öppen eld långt borta. Andra “förgasarkök” som fungerar är olika typer av bensinkök, de är ofta också mycket smidiga och lättpackade. Måste du använda gas gäller det att gasbehållaren aldrig blir för kall. Jag brukar lösa det med att ha själva gasbehållaren innanför kläderna innan det är dags och sedan ställa den på locket när jag kokar vatten, då blir den inte för het men håller sig tillräckligt varm för att ge nödvändig effekt. BMW R 1200 GS för vintertouring Jag vill börja med att skilja på touring- och endurokörning, det jag försöker beskriva här är mc-touring vintertid på allmänna vägar och över längre sträckor. Vid mer enduroliknande körning på mindre vägar och skogsvägar kan du utrusta och köra hojen helt annorlunda. Det är också mina personliga erfarenheter jag skriver om här och sådant jag tagit till mig vid diskussioner och erfarenhetsutbyten med andra som kör mc-touring vintertid. Har du annan information och kan rätta eller komplettera mig vad gäller det jag skriver om så får du gärna skriva på mitt forum. http://mctouring.forum24. se eller på BMW-klubbens forum. Vad själva motorcykeln gäller bör du se över vilken olja du har i motorn och i det fall du har vattenkylning att det finns tillräckligt med glykol. Har du konventionella förgasare kan det också vara bra att preparera med K-sprit, i alla fall när temperaturen sjunker ner mot -40°. I min GS har jag valt att köra på Castrol GPX 10/40 syntetolja, vilket även BMW rekommenderar och som har en hyfsad lågtemperaturkurva även för vinterbruk. Litet äldre hojar brukar rekommenderas 20/50-olja och det blir på tok för tjockt för de temperaturer vi nu utsattes för. I CX: en valde jag en vanlig mineralolja Spectro 10/40 där det annars rekommenderas en tjockare men då inte för vinterbruk. För CX:en är det också viktigt att oljan varken blir för tjock eller är av syntettyp, då får den problem med slirning på grund av våtkoppling. Batterier är en annan sak som går att åtgärda för bättre funktion vintertid. Vanliga standardbatterier för mc räcker inte långt i kyla men det finns specialmodeller som klarar högre krav. Själv använder jag ett Odyssey-batteri till min GS och där har jag inga problem att starta efter en till två nätter så länge temperaturen inte understiger -30°, då får även detta batteri problem. Odessey batteri: http://www.batteripoolen.se Ibland är det dock bara kontakten mellan kablar, chassi och batteri som blir dåliga i kylan och det kan avhjälpas genom att lossa dem och skruva åt igen. Viktigt är också att sköta batteriet och se till att underhållsladda det ofta vintertid. Använd helst en elektronisk laddare typ CTEK som inte överladdar. Lyset är sedan nästa sak du kanske måste justera. Vintertid är det framförallt mörkare en större del av dygnet och BUMSEN 2 – 2011 31