Bumsen 1
Tänk om man kunde ansluta en USB-sticka till Olas
minne och tanka över den senaste informationen om BMW-modeller. Just nu arbetar han naturligtvis redan med de modeller som skall komma ut på marknaden om 3-5 år och han vet självklart hur den nya boxern ser ut! vindruta packväskor m.m. påbörjas och under hela arbetet utbyttes information mellan de olika grupperna. När allt detta är klart i datorn tas en första lermodell fram i skala 1:1. När man så är nöjd med denna görs avgjutningar och blir de kåpdelar som monteras på de första testmaskinerna. Då utdelas en enda order: Kör så det ryker! Vi vill veta, både tekniker och designer om bitarna håller. Samtidigt körs modellen i en virtuell och en vanlig vindtunnel. I regel tar man fram upp till tre till fyra ”loper” eller lermodeller innan den slutgiltiga modellen är klar. Under tiden jobbar naturligtvis andra med alla de underleverantörer som skall tillverka de olika delarna och till vilket pris. Så, efter 4-5 år, är alltså en ny produkt framtagen. Av naturliga skäl uppehöll Ola sig väldigt mycket vid utvecklingen av S 1000 RR. – RR-folket är betydligt mer benägna att byta från märke till märke för de prioriterar effekt och varvtider och därför är det i princip väldigt lätt att komma in på denna marknad, det är bara att konstruera den bästa RR-hojen och därför gjorde vi det, fortsatte Ola med glimten i ögat. Det är betydligt svårare med HD- och Goldwing-ägarna för de sitter bergfast och är nästan orubbliga på sin tron. Vikt och effekt samt en egen design var hörnstenarna vid framtagandet av S 1000 RR. Vid designarbetet hade man t.ex. en idé om att motorcykelns kåpor skulle utformas så att de såg ut som om de nästan låg och svävade självständigt i luften en bit från hojen och tittar man riktigt noga så ligger det mycket i det. Många diskussioner hade man också om strålkastarnas utformning. För att spara vikt gjordes de därför inte större än BUMSEN 2 – 2011 39 vad som var absolut nödvändigt, därav den osymmetriska formen. Det tog även ett tag innan alla var övertygade om denna design men under arbetets gång tog man till sig detta och samtidigt hade man också en front som skilde sig från alla andra RR-hojar. Växelspakskonstruktören fick dock bakläxa när han kom in med den första prototypen. Designen var det inget fel på men den vägde 12 gram mer än den lättaste på marknaden och då var bakläxan ett faktum. Sådana här detaljer fortsatte Ola att leverera i mängd och själv kunde jag ha fortsatt lyssna i ett par timmar till. Det är ju inte var dag man är bortskämd med att få en sådan möjlighet och att Ola och hans gäng dessutom har belönats med ett designpris för både S 1000 RR och Concept 6 talar väl sitt eget tydliga språk.