Bumsen 1
Lite tips om utrustning vintertid Ger här några t
ips om vad jag kompletterat med utöver min normala packning vid mc-touring (sommar som vinter). Det är egentligen inte så många saker men ändå det där extra som gör att det fungerar och att mc-körningen blir en ren njutning. 1. Kraftigare stövlar för värmehållning, för min del så kallade Powerboots. Varma men ändå stabila och hanterbara för körning. Finns också ett flertal snöskoterboots som ser riktigt bra ut. 2. Styrmuffar för handtagen som ger extra vindskydd och bättre värmehållning, kompletteras med handtagsvärme som du inte bör vara utan under vintern. 3. S.k. rånarluva eller balaklava för huvudet håller det lilla draget i schack och gör 30 BUMSEN 2 – 2011 att det känns mer ombonat i hjälmen. Komplettera gärna med en rejäl fleecebuff, helst tvålagers. 4. Handskar, gärna efter tvålagersprincipen. Ett par tjockare ytterhandskar i vilka du sedan har ett par tunnare innerhandskar. Innerhandskarna är också bra då att du slipper ta av dig helt vid paus. Får du problem med kalla fingertoppar kan det vara skäl att titta på eluppvärmda handskar eller att försöka täta styrmuffen litet bättre. 5. Hjälm med elvisir. Behövs för att klara imma och framförallt frostbildning på visiret. Har du hunnit få frost är det svårt att hålla borta på annat sätt. Elvisiret kan antingen vara av egen tillverkning eller fabriksgjort. Måste då köpas för snöskoterbruk, då det inte finns sådana direkt godkända för mc-bruk – HJC har dock godkända mc-hjälmar som kan kompletteras med elvisir för snöskoter. Se upp för hjälmar som ej är godkända för mc-bruk, det finns även sådana. 6. ButtSaver. Bakdelsformat sittunderlag för snowboardåkare som också passar alldeles utmärkt för oss på mc. Får du inte tag på ett sådant går det att klippa till ett vanligt sittunderlägg. Jag brukar ha denna ButtSaver mellan lager 1 och 2, då hålls det bra på plats under hela dagens körning. 7. Elstrumpor. Bra för att klara det där lilla extra när tårna börjar kylas ned. Batteridrivna, fungerar bra men tyvärr blir funktionen sämre ju kallare det blir, batterierna har svårt att klara kylan. Det bästa är strumpor för 12 volt så att de kan kopplas direkt till mc:n. 8. Startkablar. En detalj som alltid kan vara bra att ha med. Jag har tillverkat ett par själv för mc-bruk av 6 mm elkabel på vilken jag monterat små batteriklämmor från Biltema (avklippta från cigarettändaruttag för direkt koppling mot batteri), då blir de lagom stora och passar även i packningen på min tvåhjuling. 9. Termos med varm dryck! Det går nog inte att understryka det för mycket men i kall väderlek skall det alltid finnas med en termos med varm dryck. Kan vara räddningen om olyckan är framme och det dröjer innan du kan komma in i värmen. Ja, det är väl egentligen bara ovanstående som sticker ut ordentligt vid vinterkörning