Bumsen 1
Tillökning – i garaget BUMSEN REDAKTIONEN Chefred
aktör och ansvarig utgivare HAGEN HOPP bumsen@bmwklubben.se Redaktörer LARS MALM CLAS ROSENBAUM BRITT-HÉLÉNE JAKOBSSON TOMMY VAN GINHOVEN PATRICK JANSON ANNONS - OCH PRODUKTIONSANSVARIG Material skickas till: Hagen Hopp Grindtorpsvägen 35 183 49 TÄBY 08-758 64 66 070-782 30 33 bumsen@bmwklubben.se UTGIVNING 2011 Nummer 1 - mars Nummer 2 - april Nummer 3 - juni Nummer 4 - oktober Nummer 5 - december MANUS STOPP MATERIAL Nummer 3/11 - vecka 20 TEXTER Levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. BILDER Bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior, negativ eller diabilder går också bra. Digitalt material återsänds ej. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. TRYCK TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. BUMSEN NR 2 – 2011 4 7 8 BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts dels kunna lagras digitalt, dels också kunna användas på klubbens hemsida (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD H. Rönnegård på sin BMW R 1200 GS Foto: Hans Rönnegård NÄSTA NUMMER manusstopp vecka 20 - utgivning juni BUMSEN 2 – 2011 3 10 12 20 24 26 38 42 48 50 Jotunheimen - Jättarnas hem Ordförande har ordet Distriktsinformation Nya medlemmar 2 x BMW i filmhuvudroll Hur syns du i trafiken Öl i Markt Schwaben Vinterkörning i minus 37 grader BMW design med Ola Ryska Karelen och Barens Brorsans bryderier Sälj & köpmarknaden Nu är Bumsens lagerhyllor nästan tomma. Kom in med ditt bidrag redan till nästa nr. I förra ledaren påstod jag att säsongen 2011 redan då nått en svåruppnåelig klimax i och med provkörningen av K 1600 GT och visst är det svårslaget men... När dessa rader läses strax efter påsk är väl i alla fall säsongen 2011 i full gång, även uppe i distrikt ett och väderstarten har väl varit riktigt bra i hela landet, efter den kalla och snörika vintern. Själv ansåg jag att den fina vintern inte skulle vara till hinder för att nyttja Adventuren till ett par dubbade turer i ett underbart vinterlandskap och så blev det också. Riktig, med betoningen på riktig, vinterkörning kan man dock läsa mer om i denna Bumsen, vad sägs om herr Rönnegårds eskapader till Krystall-Rally i Norge i ner mot -40°! Här pratar vi om vinterkörning! Visst är det väl härligt att vi alla är litet speciella och uppskattar olika typer av motorcykelkörning, allt från ”Rönnegård-touring” till att glida fram i sommarvärmen eller smiska varv efter varv på en bana. Min första Earlsgafflare, i form av en R 60/2 av 1962 års modell, införskaffades 1994. När jag sedan blev med en R 69 S två år senare så har tyvärr R 60:an fått stå orörd i ett av garagens hörn. Ambitionen har alltid varit att inte belamra garagen med fler fordon än att de kan användas. När så totalrenoveringen av R 69 S:en genomfördes för två år sedan skulle R 60:an avyttras. Detta har grott i bakhuvudet de senaste två åren och meningen var att ställa i ordning R 60 under påskhelgen för att sedan avyttra damen. Det sket sig, som någon sade och orsaken var en annons på blocket i början av april. Fick syn på en underbart fin Watsonian-vagn och för att få ekipaget på rull till det fina påskvädret så krävdes både översyn av R 60:an, besiktning av densamma och montering av det tredje hjulet. Hur det hela avlöpte återkommer jag säkert till men de kommande månaderna är säkert den bästa tiden för att till fullo avnjuta vår hobby, motorcykelkörning. HAGEN HOPP CHEFREDAKTÖR