Bumsen 1
de främre visarna sitter alldeles för nära halvlj
uset, d.v.s. de är inbakade i hela det övriga ljusarrangemanget, det finns dock de som sticker ut. Mercedes var först med att placera även en av anordningarna i backspeglarna och där syns de, men å andra sidan hade väl BMW:s motorcyklar detta redan 1983 när K-serien presenterades. Bara för att du använder din körriktningsvisare på din mc så är det inte alls säkert att bilisten ser den, speciellt inte en solig dag. Fundera på detta och testa förslagsvis det hela. Be en kompis köra din hoj och bilda dig en uppfattning om hur bra ditt ljusarrangemang egentligen syns. – Jag såg inte motorcyklisten, han bara dök upp framför mig! Som polis har jag själv varit på ett flertal trafikolycksplatser där bilisten sagt exakt detta vid det första förhöret på olycksplatsen. En av dessa olyckor kommer jag särskilt ihåg då det tyvärr var en motorcyklist som omkom. En bilist i en VWbuss gjorde en vänstersväng och påstod sig inte ha sett motorcyklisten som då kom på huvudleden från bilistens högra sida. När utredarna av denna olycka skulle rekonstruera olycksförloppet fick jag med min BMW R 75/5 figurera den omkomna motorcyklisten. Min kollega och jag hade inte bara varit förste polis på plats och kunde därmed även intyga vilka bilens och motorcykelns samt den avlidne förarens positioner var efter olyckan, utan det var också vi som avrapporterade olyckan och då bl.a. i form av en skiss och foton från olycksplatsen och där framgick med all tydlighet broms- och sladdspår. Med största sannolikhet kunde vi därför med stor exakthet placera både bussen och motorcyklisten i sina rätta positioner och för att göra en lång historia kort så kunde denna rekonstruktion med mycket stor säkerhet faktiskt bekräfta förarens berättelse, d.v.s. att han inte såg motorcyklisten. Varför? Jo, bussens s.k. högra A-stolpe, d.v.s. stolpen mellan vindruta och sidoruta, dolde helt enkelt hela motorcykeln! Idag är Astolparna ännu tjockare och döljer med lätthet en hel bil. Fundera på detta nästa gång en bilist skall utföra en vänstersväng framför dig. Syns du? Har själv blivit påkörd i en målad polisbil då en bilist gjorde en vänstersväng i en ljusreglerad korsning. Bilisten skulle med andra ord ha gett mig företräde och när jag frågade henne ifall hon inte såg mig i det strålande försommarvädret svarade hon: – Joo. – Men varför körde du då på en målad polisbil. – Jag vet inte jag blev bara så nervös när jag såg polisbilen och sedan vet jag inte vad som hände! Hur skall man då skydda sig från sådana olyckor? I detta fall mitt på ljusa dagen i fint väder och en ej bländande sol när man ändå blir påkörd, dessutom i en målad polisbil? Kan då samma hjärnsläpp drabba en bilist som ser en mcförare i en färgglad väst och mc:n nedsmetad med lika färgglada tejper och kanske därför blir förväxlad med en mc-polis? Sug på den färgglada karamellen så här efter påsk. Vad har då allt detta med dubbdäck att göra? Jo, minst lika många gånger har jag på ”snöiga trafikolyckor” hört uttalanden i stil med... – Ja, men jag hade ju dubbdäck! Jovisst lilla vän, visst hade du dubbdäck på bilen men detta innebär inte att man kan köra med samma hastighet på en snö- eller isbelagd vägbana som man kan med sommardäck på torr asfalt. Vederbörande förstod inte kopplingen! Vart vill jag då komma i mitt resonemang? Jo, man skall inte tro att man alltid syns oavsett med vad eller på vad man färdas och oavsett om man bär en färgglad mc-väst, kör med halvljus med tillsatsbelysning påslaget eller har en massa färgglad tejp på mc:n, betraktar man däremot alla andra medtrafikanter som idioter tills de bevisat motsatsen och föreställer sig att de alltid hittar på det värsta, då är jag helt övertygad om att man klarar sig mycket längre och framför allt måste man alltid köra med hjärnan inkopplad. Vad var det Rambo sade i någon film? Jo, människans bästa vapen är den egna hjärnan! Avslutningsvis: slå på hjärnkontoret och framför allt använd det ute i trafiken. Du skall inte bara synas i trafiken, du skall se till att du också blir sedd och det är en stor skillnad. Hur mycket syns du egentligen? Ställ dig ca 50 meter framför din egen hoj och be någon med motsvarande kroppshydda klä sig i dina kläder/väst. Gå själv ner på huk så att dina ögon kommer i samma höjd som en normal personbilförares ögon. Hur mycket ser du då av din väst, ditt ljusarrangemang och din färgglada tejp? Förmodligen mindre än du själv trodde och med all denna kunskap skall du också framföra din mc och tänka i dessa banor. Hur mycket syns du bakifrån? Gör om samma sak och du skall se att topboxen skymmer en hel del! Från sidan då? Bara att testa. Ha i bakhuvudet vad som skrevs tidigare om polisbilar m.m. Du skall inte tro att du syns och många, väldigt många ser inte skogen på grund av alla träden. Kan någon tala om för mig hur jag ute på vägen i mörker eller i dåligt väder skall se skillnad på en vägarbetare, joggare, hundrastare eller en polis som kanske skall stoppa mig, när alla ser ut som små gröna insekter? Poliser har ju nästan kolsvarta uniformer men bär färgglad väst i alla lägen. Borde man inte då ställa sig frågan om vilken färg uniformen egentligen bör ha? Gjorde här om dagen en rolig iakttagelse i Täby centrum. Under en lunchrast iakttog jag två av mina kollegor under deras fotpatrull i Täby centrum. De stack ut något med sina gröna västar tills två ganska stora dagisgrupper råkade stanna vid dem. De gick ner på huk för att prata med barnen, vilka alla var klädda i färgglada västar och dessutom i samma kulör, då kan jag garantera att poliserna inte stack ut ur vimlet, hade de haft blå västar kanske de hade gjort det. Är det inte dags att avdela vissa färger till vissa yrkesgrupper så att man en gång för alla kan se skillnad på en polis (blå färg), räddningstjänst/brandkår (naturligtvis röd), ambulans (grön), vägarbetare (orange) och avslutningsvis kan väl alla hundrastare/joggare/dagisgrupper o.s.v. tilldelas någon form av rosafärgat rutmönster? Hagen Hopp ML 2650962 De svartvita bilderna på undertecknad är tagna fem km väster om Värnamo den 8 maj 1970 av Reinhold Heggenberger. Färgbilden: Mittsverigebanan 2009. 22 BUMSEN 2 – 2011