Bumsen 1
Resan till Krystall – en vit och kall ungdomsdröm
! En resa som påbörjades vintern 1976/77. Jag var då 16 år och hade ett helt färskt körkort för lätt motorcykel. Redan då var mitt touringhjärta starkt och jag drömde mig bort mot olika äventyr tillsammans med min MZ 125 av 1972 års modell. Den vintern läste jag för första gången om Krystall-Rally, en vinterträff i februari månad någonstans i den norska fjällvärlden, då bestämde jag mig – dit skulle jag åka någon gång! TEXT & FOTO HANS RÖNNEGÅRD ML 2658099 Motorcykel-touring på vintern i -32°. Det hann till slut gå 35 år och många olika motorcyklar innan drömmen kunde uppfyllas, men bättre sent aldrig och vad kunde väl vara bättre än ett 40-årsjubileum! Sagt och gjort, så fort inbjudan lades ut i augusti förra året skickades en anmälan in för mig och Göran. Tänk att det fanns en mc-kompis som också kunde tänka sig att genomföra ett sådant äventyr utan att se på mig som om jag vore tokig! Planeringen började direkt och det gällde att komma fram både till vilka hojar som blev bäst och till vilken utrustning som behövs för en så pass lång resa i extrem kyla. Valet av mc var kanske inte alltför svår då det inte fanns så många att välja mellan i garaget så det fick bli min BMW R 1200 GS -05 utrustad med skidor och min gamla trotjänare Honda CX500 -81 utrustad med sidvagn till Göran. Ja, sidvagnen. Den hade ju varit ute på vinterfärd tidigare men visade sig då läcka som ett 26 BUMSEN 2 – 2011 ten! Före avfärd studerade vi vädersidan yr.no noga och det såg både lovande och mindre lovande ut? Torsdagen, vår första resdag, skulle bjuda på mycket snö och senare under kvällen stormbyar, det gällde alltså att komma fram i tid till Transtrand och slå nattläger innan det värsta vädret drog igång. För fredagen lovade prognosen sol men också fallande temperatur. såll, jag tror det var mer snö inne i vagnen än utanför. Man skulle ju kunna tro att regn är värre än snö men så var inte fallet med min vagn. Det blev helt enkelt att snickra en ny “korg” med tättslutande lock så att vi skulle klara ett riktigt yrväder och hålla packningen fri från snö. Månaden före avfärd tillbringades en hel del tid i garaget med att snickra låda, koppla el men också för att experimentera med kanthaltråd till visiret. Det arbetades in till avfärd och den sista justeringen av materialet gjordes fem minuter före avfärd, kanske fördröjdes avfärden med fem minuter? Någon som är förvånad? Så var det då äntligen dags för avfärd från Gagnef i Dalarna till vårt första etappmål Transtrand, vid VasaloppsstarVid avfärd från Gagnef var det runt -10° och måttligt snöfall. Eftersom det snöat hela dagen bestämde vi oss för att ta de större vägarna då risken var stor att de mindre var dåligt plogade och att de skulle ta för mycket tid i anspråk. Kanske var det ändå på de mindre vägarna som plogbilarna höll till för på de stora vägarna såg vi inte röken av dem. Tack och lov så håller trafiken i sig själv vägen ganska ren så resan gick lätt och det var bara att följa med i det snöväderslugna trafiktempot. När vi väl svängt in på Vasaloppsvägen i Oxberg så glesnade trafiken och