Bumsen 1
en. När det så var dags för startförsök så visade
det sig att många batterier fått rejält med stryk i kylan. Det blev många utryckningar med startkablar, startgas och ett annat fotogenkök för att försöka hjälpa till med både ström och att få upp värmen. Några motorcyklar fick också lov att rullas ner i ett garage under hotellet där det gavs litet bättre möjligheter för upptining. Min GS hoppade dock igång utan problem bara den fick litet extra batteri i form av startkablar och ett medhavt extra batteri. Dagen innan var det något varmare och då hoppade den igång utan hjälp. Klockan hann bli nästan 11 innan vi kunde komma iväg och nu var temperaturen nere på mer behagliga -24°. Mats från Heby gjorde oss sällskap på sin BMW F 650 GS med skidor så vi var nu tre som tillsammans påbörjade färden hemåt. Solen lyste fortsatt från en klarblå himmel och det är förunderligt hur mycket värme den ändå ger vid sträng kyla, det märktes framför allt när vi for genom skuggiga partier eller i dalgångar där solen inte riktigt hittade ner. Med stopp efter c:a 45 minuters körning var detta ändå aldrig något problem utan vi kunde njuta av vår mc-körning trots den bitande temperaturen. Kunde vi sedan komplettera med litet mat och vätska vid vart tredje stopp så gick det ännu bättre. Vi hann nästan fram till Trysil innan solen åter sjönk under horisonten och det var helt enligt planerna. Nu hade vi drygt åtta mil kvar till Transtrand och åter en natt på Försgården. Väl där packade vi snabbt av packningen och tog bastun i besittning, efter en hel dag i friska luften finns inget bättre än ett bastubad. Denna gång fick vi även middag på Försgården och det är nog sällan en pannbiff med gräddsås och lingonsylt smakat så gott. Tack Johan och Sara för både miljö och mat! Vi vaknade måndag morgon och kunde konstatera att det var riktigt mildväder, endast -14°. Inte riktigt lika milt som första dagen men ändå kändes det milt efter flera dagar med riktigt låga temperaturer. Färden hemåt flöt på riktigt bra och vi tog vägen över Lima, Venjan och Kättbo innan vi åter nådde våra hemtrakter runt Siljan. Mats hade litet längre hem till Heby utanför Sala, efter en god lunch i Siljansnäs valde han riksväg 70 för att snabbare kunna avverka sista biten. Väl hemkommen till garaget med både mc och packning var det bara att ge sig i kast med rengöring, det blev tyvärr fem mil saltade norska vägar som nu tvunget måste tvättas bort innan saltet gavs chans att tränga in och börja fräta på våra motorcyklar. Tyvärr kan vi nog bara drömma om saltfria vägar men det är ganska tydligt att det är det största hindret mot att fullt ut njuta av mc-körning vintertid. Så länge man kan undvika de saltade delarna går det bra men skall man åka längre sträckor, som det görs vid rejäl mc-touring, blir det tyvärr inte lika lätt. Krystallträffen gav i alla fall mersmak och nu vet jag att inte ens riktigt låga temperaturer är något större problem. På tidigare resor har jag aldrig haft lägre temperatur än -20°. Med rätt utrustning och väl planerade körsträckor så hinner man aldrig bli så nedkyld att det blir ett problem. Jag kan konstatera att de gånger jag verkligen frusit på mc, ja det är vid ett par tillfällen sommartid då jag inte brytt mig om att komplettera min klädsel i tid, säkert med en övertro på att det är sommar och då är det inte kallt. Det värsta som finns är att frysa och köra mc så det undviker jag till varje pris. Att frysa alltså, inte att köra mc! Mer om mina resor: http://www.mctouring.se (framför allt bloggen och forumet) Tips om väder: http://www.yr.no Rutten i Google Maps: http://tinyurl.com/kr ys - tall2011 Bildspel: http://www.youtube.com/ user/mctouringse BUMSEN 2 – 2011 29