Bumsen 1
I mitten av januari hade BMW inbjudit svensk moto
rcykelpress till en liten lunch på MC Collection i Sollentuna. Syftet var bl.a. att informera något om BMW:s nya modeller för 2011 samt om den stundande provkörningen av K 1600 GT i Spanien. Huvudet på en motorcykeldesigner – finner man i hjärtat! Lennart Bäckström, chef för BMW Motorrad Nordic, visade också med stolthet, detta med all rätt, upp diagram och siffror över hur bra det går för BMW:s motorcykelförsäljning i hela Europa och den tekniske chefen för BMW Motorrad Sverige, Peter Andersson, redogjorde i detalj om alla tekniska nyheter på 2011 års modeller, naturligtvis med betoningen på K 1600. Litet senare presenterades en överraskning där den regerande och trefaldige Svenske mästaren i Pro Superbike, Freddy Papunen, plötsligt satt på en S 1000 RR och det blev officiellt att han skall köra en sådan i Tyska Superbike (IDM) under 2011. Allt detta var naturligtvis mycket intressant att lyssna på men frågan var dock om inte eftermiddagens huvudnummer bestod av en invandrad gotlänning från München vid namn Ola Stenegård. – Jag har världens bästa jobb och får dessutom betalt för det, fast jag egentligen bara är en garagesnubbe från Gotland med uppvikta jeans och en ring i varje öra, öppnade Ola ödmjukt och litet ironiskt presentationen av sig själv. Bakom denna trevliga fasad döljer sig naturligtvis mycket mer för det är självklart inte vem som helst som erbjuds ett teamleaderarbete hos BMW Motorrad i München. För det är just detta Ola är, chef eller Principal Designer för ett designteam hos BMW och hans team har varit inblandade i designen av både HP2 Sport och S 1000 RR. Med inlevelse berättade sedan Ola om en motorcykeldesigners arbete och själv uppskattade jag detta enormt. Själv har jag alltid njutit av fin design och tekniskt genomtänkta lösningar, vilket man inte alltid kunnat beskylla BMW för att ha begagnat sig av. Alla minns väl t.ex. vissa modellers batteriplacering och utvalda BMW-modeller kommer naturligtvis aldrig att bli påtänkta för ett skönhetspris. Detta är förhoppningsvis historia, för är det något som säljer en motorcykel så är det en kombination av tilltalande design och teknisk spetskompetens, detta har BMW nu innehaft i många år. – Det tar ungefär 4-5 år för att utveckla en helt ny motorcykel och 2-3 år för att genomföra en uppgradering av en befintlig modell och då är förarbetet i form av tid för marknadsundersökningar, ekonomiska kalkyler m.m. inte inräknade, fortsatte Ola, utan detta avser tiden från det man tryckt på startknappen för ett projekt. När BMW väl påbörjat ett projekt så avbryter man aldrig detta utan genomför det, till skillnad från vissa andra tillverkare. När ledningen tryckt på startknappen så börjar själva arbetet och det intressanta hos BMW Motorrad är att alla inblandade i ett projekt även kör motorcykel själva. – Detta gör att alla förstår varandra. Ibland har vi lånat in t.ex. tekniker och/eller utformare från bilavdelningen och så nämner Ola ett par riktigt pinsamma episoder. TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 38 BUMSEN 2 – 2011 Allt utvecklingsarbete startar alltid från motorcykeln i centrum och fortskrider utåt. Tekniker och utformare arbetar hela tiden sida vid sida och kommunicerar ständigt med varandra. När K 1600 togs fram så började man naturligtvis med motorn och ramen kring denna. När all teknik var klar och ingenjörerna hade bestämt hur mycket plats hjulupphängning, avgassystem, framgaffel o.s.v. behövde kunde design av tank, kåpor,