KIA e-Niro 1
< Bildtext bildtext bildtext bildtext bildtext bi
ldtext bildtext bildtext bildtext bildtext bildtext HYUNDAI KONA ELECTRIC EN ANDRA ÅSIKT Kona Electric kliver in i det här testet med en alldeles färsk testseger i bagaget. Men det ska sägas att konkurrenterna i sensommarens testbatalj inte var någon större match. Honda e och Mini Cooper SE är två småformatselbilar som är mer måna om sitt utseende än praktiska egenskaper. Det blev en storskräll för Hyundai, helt enkelt eftersom den till skillnad från Hondan och Minin går att använda som en vanlig bil. Den här gången är motståndet tuffare, konkurrenterna i det här testet har inga problem att matcha de egenskaper som i det förra testet gav Konan segern. Allra värst utmanas Kona Electric av släktingen Kia e-Niro. De använder likadana elmotorer och likadana batteripaket och på papperet är den här duon två av Sveriges just nu vettigaste elbilsköp. Skillnaden är att e-Niro är en något större och dyrare bil. Men vi märker andra skillnader. Kona Electric är framför allt en mycket mindre bekväm bil. Nästan alla testförare anmärker på att det är väldigt svårt att hitta en bra körställning eftersom stolen är för högt monterad och ratten har för kort justermån. Men värst är 44 TEKNIKENS VÄRLD 23 /2020 • fjädringen. Kona går stumt över vägen och tillsammans med det korta axelavståndet gör det att man snabbt tröttnar på Kona. ”Är det bilbyte snart?” MEN KONA har också fördelar och en av dem är körbarheten i den elektriska drivlinan. Gasen är lättmodererad och det tycks alltid finnas mer kraft att hämta. Kona är helt enkelt snabb. Men pass på! Om greppet inte är hundra vill framhjulen gärna spinna loss. Medan ID.3 kan motorbromsa i två lägen och i3s endast i ett är Kona Electric riktigt avancerad. Regenereringen vid gasuppsläpp ställs med paddlar ¬ som på en vanlig bil i stället skulle byta växlar. Tre lägen finns, men hålls vänsterpaddeln in motorbromsar den så mycket det går tills paddeln släpps, då återgår regenereringen till tidigare valda nivå. Det finns också ett autoläge som bromsar mer eller mindre beroende på om det finns någon bil framför eller inte. Allt det här är funktioner vi uppskattar vid körning. Vi uppskattar också att Kona är snål. Till och med snålast i testet. 1,37 kWh/mil är en ovanligt låg förbrukningssiffra. JONAS BORGLUND OM HYUNDAI KONA ELECTRIC Jag gillar Kona! Men syster bilen från Kia är bättre i allt väsentligt. Som stolar och fjädring till exempel. Kona är på tok för hårt fjädrad och mitt ryggslut är inte kompatibelt med sittdynan. Tycker också att Kona släpper in mer däckljud. Sorry Hyundai, men systern är mer sympatisk.